Почетна / Култура / „Квадратна“ филмска година

„Квадратна“ филмска година

Холивудски стереотипи и грамзиво бројање зараде од биоскопских благајни чине суштину холивудског дела у оцењивању учинка протекле године, а европски се свео на шведски филм „Квадрат“, чија је опора сатира на модерни свет већ добила Европску награду за филм године, као и Златну палму у Кану, а вероватно ће и остала признања, укључујући и Оскара

Није, наравно, неопходно рећи да је и управо истеклу годину, као и многе пре, када је реч о филмском послу, обележила комерцијална струја холивудске продукције, која је уз помоћ неопходних освајачких и крајње насилних полуга глобализације успоставила себи одговарајући поредак вредновања филмског производа и то практично и дословно широм света. Отуда се вредновање филмске године неминовно управља према успеху у биоскопима сваког, без обзира на продукцијску етикету, филма понаособ. Заправо то колико је неко зарадио у биоскопима углавном је једино мерило његовог вредносног постојања и то не у срцима позанавалаца филма или струке ( још мање се мери било каквим уметничким критеријумима) већ искључиво по комерцијалној позицији „на тржишту“. Отуда не треба да чуди што су и на овогодишњој листи најгледанијих филмова челне позиције освојили инфантилни производи у најбољем случају медиокритета, неауторска остварења иза којих стоје грамзиви студији. По том аршину филм године је породични фантастични спектакл и мјузикл „Лепотица и звер“, римејк истоименог филма који је „Дизни“ у анимираној форми, са такође огромним комерцијалним успехом, продуцирао 1991. године. Ова нова, играна верзија „Лепотице и звери“ је за сада у светским биоскопима премашила зараду од милијарду и двеста милиона долара. Чак осми наставак „Паклених улица“, још једна понуда за безумну масу конзумената жељних јефтине и површне забаве, у овом случају „спектакуларне“ јурњаве колима, заузео је друго место на овој листи најкомерцијалнијих филмова године са само тридесетак милиона долара заостатка у односу на тријумфални инкас „Лепотице и звери“. Још је само један филм успео да премаши зараду од милијарду долара, трећи наставак анимиране комедије „Како је Гру постао добар“. Иза ових остварења нижу се даље све могуће сличне варијанте, наставци наставака, римејк издања или екранизације стрипова, сви само са једном интенцијом и мотивацијом – да се заради што више. Када се погледа ово једино мерило филмске вредности, прави поштоваоци филмске уметности морају да се осете жалосно и безнадежно ускраћено.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *