Почетна / Глас времена / Уметност у загрљају фондова за уцену

Уметност у загрљају фондова за уцену

Maриjaнa Рaкићeвић, Tминa, 2013, oлoвкa нa пaпиру, 29 x 20 цм, привaтнo влaсништвo

Правци модерне уметности само су делови и делићи некадашњег ликовног јединства; Леонардо да Винчи, ренесансни и стари уметници знали су за типично (пост)модернистичка решења, али их нису развијали

Модерна епоха започиње ренесансним изумима (inovatione) у уметности и науци. Сматрана идејним и техничким напретком, од почетка је одређена кризама, револуцијама и ратовима, који садашњи израз имају у стварању глобалистичке дистопије планетарно затрованог концентрационог логора. Уметност је од ренесансе постепено освајала слободу израза и мишљења, добијала критичку и мисаону димензију. У њен домен улази фантастично, импресионистичко, експресионистичко, авангардно и концептуално неравноправно са реалистичким и класичним, који постоје од неолита и уметности првих цивилизација. Проблем је у томе што је уметност све брже освајала поље слободног деловања, постајући независна од цркве, владара, државе и наручилаца, али и рањивија и разједињенија. Правци модерне уметности само су делови и делићи некадашњег ликовног јединства; Леонардо да Винчи, ренесансни и стари уметници знали су за типично (пост)модернистичка решења, али их нису развијали. У уметности постепено долази до уситњавања великог богатства нагомиланог до ренесансе, промене су све брже, коренитије и свака наредна постаје све више израз освојене слободе, али и узношења ружноће, баналности, шокантности и бесмисла. Сада је уметност само суморни одраз друштва, ствараоци су прихватили да буду плаћеници политичких клика, (не)владиних организација и фондова за уцену. Од критичке димензије стваралаштва није остало ништа, још мање од племените одбране лепоте, доброте и истине, по којој се уметност миленијумима препознавала као духовна вертикала. Утонула у спектакле, материјалност и диктатуру новца, загубила је душу па и авангардну смелост, поставши сенилна, досадна, испразна и зла, па они који су је довели до тог стања оправдано говоре о њеној смрти.
Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *