Почетна / БРОЈ 491 / МАТИЛДА – ПРОВОКАЦИЈА СВЕТСКИХ РАЗМЕРА

МАТИЛДА – ПРОВОКАЦИЈА СВЕТСКИХ РАЗМЕРА

Ново значајно поглавље глобалног рата у култури

Како је један филм у години обележавања Октобарске револуције ускомешао духове у Русији од којих су једни оптужени за православни талибанизам, а други за покушај продужетка јекатеринбуршког злочина, те каква је улога енглеске обавештајне службе у промоцији овог остварења

Русија се већ месецима налази у још једној од битака рата у култури. После „Пуси рајот“ и сличних провокација, на ред је дошло ругање Светим Царским Мученицима. Наиме, реч је о приказивању филма „Матилда“ режисера Алексеја Учитеља, који је паре из буџета искористио да би направио памфлет против последњег руског цара Николаја Другог и његове супруге Александре. Цар, кога је Руска црква 2000, скупа са царицом и децом (Алексејем, Олгом, Татјаном, Маријом и Анастасијом), канонизовала због побожног живота и мученичке смрти од бољшевика (страдали су у ноћи између 16. и 17. јула 1918. у Јекатеринбургу на Уралу), у филму је представљен као прељубник који има везу са балерином Матилдом Кшешинском. Царица Александра је, претпоставићете, зла хистеричарка која мужу не да да живи.

Филм је требало да буде приказан поводом обележавања века од почетка Фебруарске револуције која је довела до укидања монархије у Русији, али је, због огромног противљења јавности, премијера померена на још незгоднији термин – 26. октобар, када се Русија сећа највеће трауме своје историје – стогодишњице бољшевичког преврата.

Бурне реакције православних дочекане су, у либералној јавности и медијима, као доказ мрачног фанатизма „непријатеља културе“ (замислите, боре се против филма). Да није реч ни о каквом „мрачњаштву“ православних, говори и чињеница да филм Андреја Кравчука „Викинг“ (емитован пре две године) о крститељу Русије, кнезу Владимиру, није наишао ни на какве реакције, иако је у њему Владимир Сунце Јарко представљен као тешки разбојник пре крштења. Ствар је у томе што житије Светог Владимира каже управо то: он је, пре но што се крстио, био сурови убица у борби за власт који је уза се имао читав харем, и који је одбио да прими ислам због забране алкохолних пића. Али после крштења то је био други човек, веран само својој супрузи, човек који је хтео да укине смртну казну, и стално понављао: „Бојим се греха“. Да је филм „Матилда“ иоле историјски истинит, овакве реакције не би било. О чему је заправо реч?

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *