ВЕЛИКИ КОМЕДИОГРАФ НА ПОСЛУ ЗАБАВЉАЧА

 Позориште на Теразијама: Премијера мјузикла Мистер Долар 

Пише Рашко В. Јовановић

Како је и данас код нас, док предуго траје процес транзиције, општа друштвена ситуација веома слична оној из времена велике кризе почетком тридесетих, није чудно што су се у овом театру определили баш за Нушићеву комедију Мистер Долар и реализовали је као забаван и духовит музичко-сценски спектакл

У време када је велика светска економска криза све више заоштравала друштвене супротности и немилосрдно узимала свој данак у Југославији, када се све изразитије осећала моћ новца и због тога се испољила све већа потреба за њим, Нушић је 1932. године написао комедију Мистер Долар, желећи да укаже на општу ерозију морала, нарочито у имућнијим слојевима београдског буржоаског друштва, али и да се подсмехне монденском свету жељном свакојаких сензација, нарочито људима који су у бесомучној трци за новцем били безобзирни и превртљиви и за које је једино мерило у процењивању нечијег друштвеног угледа била величина имовине, и то, првенствено, новчаног износа на рачуну у банци. Зато се може констатовати да је Мистер Долар комедија с тезом у којој Нушић, комбинујући игру више друштвених ситуација и парадокса, жели да на забаван и веома духовит начин укаже како у друштву његовог времена новац прави човека. Дабоме, како је у овој комедији приметна тенденција извргавања подсмеху одређених друштвених појава, Нушић је, како је то критика уочила, и овом приликом, у намерама, био веома близак социјалној комедији, али је, као и увек, само додирнуо ствари, заобишавши их, да би, „уместо једне сатиричне комедије друштвених парадокса у односима ’прошверцовао’ мало шале на друштвени рачун“ (Милан Богдановић). Како је и данас код нас, док предуго траје процес транзиције, општа друштвена ситуација веома слична оној из времена велике кризе почетком тридесетих, баш као што имамо и друштвених појава налик онима од пре осамдесет и више година, није чудно што су се у Позоришту на Теразијама определили баш за комедију Мистер Долар и реализовали је као забаван и духовит музичко-сценски спектакл.

[restrict]
Редитељ Владимир Лазић адаптирао је Нушићев текст – махом је задржао ликове, али је поједине и додао, док је некима променио род. Редактор листа Омега из комедије у мјузиклу је Ковиљка Јуришић, уредница листа Истина. У мјузиклу ће се појавити полицијски доушник Аљоша Шварцов: име и презиме преузети су од ликова из Покојника, Аљоше и Адолфа Шварца. Из Покојника је Лазић преузео и идентитет Павла Марића и дао га Професору који држи предавање у клубу… Међутим, као што се зна, у Мистер Долару ликови углавном немају име, већ су сврстани по својим карактерним или другим својствима, на пример Господин председник клуба, Господин из угледне породице, Господин који очекује богато наследство, Госпођа о којој се много шапуће, Госпођа са сатом на подвезици и тако даље.
Ипак, није много битна ова Лазићева заврзлама око имена: важно је да је у представи сачувана Нушићева духовитост. Музика Нинослава Адемовића донела је савремене акорде у стилу и маниру Горана Бреговића чиме се ваљда желело да укаже како је долар веома важан савремени чинилац баш као што је то био и у прошлом веку.
Редитељ Владимир Лазић, уз подршку кореографа Милице Церовић, разиграо је ансамбл, али је, сагледано у целини, са себи својственим умећем остварио и динамичан мизансцен у целини, што подразумева да су масовни призори са плесним сценама били прегледни и ефектни.
Стекли смо утисак да се екипа глумаца Позоришта на Теразијама, вољно и раздрагано прихватила извођења Мистер Долара. Адвоката Александра Матковића, који је измислио читаву интригу, тумачио је одмерено и са рафинманом Радослав Раде Марјановић који је одиграо своју улогу од почетка до краја ауторитативно и ефектно. Марко Гверо успео је да своју интерпретацију улоге Жана-Јована Тодоровића обоји симпатичним бојама и да, претежно мимиком која је одавала добродушност, освоји гледалачку пажњу и неподељене симпатије. Душица Новаковић као Кока, Ковиљка Јуришић, са потребним професионалним изразом и извесном дистанцом пратила је Матковићеву „акцију“. Како је ова Нушићева комедија лишена изразитих карактера, јер њих замењује један идејно повезан скуп лица, редитељ је успео да то прикаже „хорским“ делањем свих посетилаца Елита клуба. Треба рећи да је глумачки ансамбл успешно наступио као група личности која колективно наступа као једно лице.
Балетске и хорске сцене изведене су коректно. Представу је музички водио Александар Сердар. Извођење мјузикла Мистер Долар у Позоришту на Теразијама донело је београдској публици веома пријатно освежење.

Бранислав Нушић
Мистер Долар

АДАПТАЦИЈА И РЕЖИЈА
Владимир Лазић
ТЕКСТ СОНГОВА И ДРАМАТУРГ
Жељко Мијановић
КОМПОЗИТОР СОНГОВА, МУЗИЧКИ АРАНЖЕР И ДИРИГЕНТ
Александар Седлар
СЦЕНОГРАФ
Александар Вељановић
КОСТИМОГРАФ
Вања Поповић
КОРЕОГРАФ
Милица Церовић
ДАТУМ ПРЕМИЈЕРЕ
10. фебруар 2017.

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *