РУСКИ ДОН КИХОТ МИНУЛИХ ВРЕМЕНА

Изазов прве приказане Чеховљеве драме: Премијера у Народном позоришту у Београду

pozoriste-2Пише Рашко В. Јовановић

Леп почетак сезоне у националном театру: сјајно извођење комада Иванов наводи на помисао како би било целисходно да нас Татјана Мандић Ригонат уведе и у свет великих Чеховљевих драма

Занимање за драму и позориште Чехов је испољио већ у својим гимназијским данима. Иако је још почетком осамдесетих година 19. века написао Комад без наслова у којем је приказао људе пре времена уморне и без узвишених циљева – дело је штампано тек 1923. и потом се изводило под насловом Платонов – он ће крајем претпоследње и почетком последње деценије тог века написати и драму о „сувишном човеку“ Иванов и неуспелу комедију Шумски дух, која ће му послужити као полазна основа за Ујка Вању. Оба та дела, која претежно обрађују актуелне проблеме из живота грађанске интелигенције, означавају почетак пуне пишчеве стваралачке зрелости. У Иванову Чехов је оцртао један тип руског интелектуалца свога доба. Ради се о слабој и немоћној, равнодушној и прилично разочараној, скептичној и циничној, морално осамљеној и неурастеничној особи, која се може третирати као необична мешавина руског Дон Кихота и једног рускога Хамлета. Насловни јунак драме, говорећи о пропуштеним шансама, има довољно снаге да прича о својим стварним и умишљеним патњама, како уочава један критичар поводом првог представљања Иванова у београдском Народном позоришту 1924. године: „Ја сам био млад, ватрен, искрен, не глуп; љубио сам, мрзео и десеторицу, борио сам се са ветрењачама, ударао сам челом о бедеме; не измеривши добро своју снагу, не расуђујући, не познавајући живота, ја сам натоварио на себе терет од ког се наједаред сташе крхати леђа и жиле истезати… Узбуђивао сам се, заносио сам се, радио сам… Па да л’ је и могло бити друкчије? Јер нас је мало, а посла много, много! Боже, како много!“

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

ИВАНОВ
ПИСАЦ
Антон Павлович Чехов
ПОЗОРИШТЕ Народно позориште у Београду
РЕЖИЈА И АДАПТАЦИЈА Татјана Мандић Ригонат
СЦЕНОГРАФ
Бранко Хојник
КОСТИМОГРАФ
Бојана Никитовић
КОМПОЗИТОР
Ирена Поповић
СЦЕНСКИ ГОВОР Љиљана Мркић Поповић
СЦЕНСКИ ПОКРЕТ Анђелија Тодоровић

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *