Почетна / БРОЈ 385 / Револуција која ништа не мења

Револуција која ништа не мења

„Право из Комптона“

Борбени ритам социјално и расно угрожених маргиналаца широм света

Пише Владислав Панов

Филм о лосанђелeским реп иконама, групи „N.W.A.“, који је ових дана у центру пажње широм света, прети да постане најкомерцијалније остварење тог типа свих времена

Музичко-биографски филм „Право из Комптона“, који је ових дана у центру пажње широм света, иако му права светска дистрибуција још није ни почелa (постао je, после „Игре престола“, најпожељнија понуда на интернету чак и пре него што је стигао у биоскопе) вратио је фокус љубитеља такозване реп-музике на сам њен почетак, скоро три деценије уназад. У осамдесете и почетак деведесетих. У време социјално-политичког буђења „црне ствари“ на социјалном дну Сједињених Држава. У време бруталних уличних окршаја сиромашне и отуда делинквентне црне популације из пренатрпаних и безнадних сиромашних четврти са екстремно насилничком полицијом. У време када се само назирало да би реп могао да се наметне за предводничку и самим тим доминантну појаву у тадашњој америчкој поп-култури. Његови творци и актери су тек почели да се уздижу из талога безнађа, беса и примитивизма и да се склањају са антисоцијалне, девијантне и криминалне маргине. У време групе „N.W.A.“ (енглески акроним за „Чамуге са ставом“ или, можда је још прикладнији слободнији одмак у превођењу назива ове групе – „Дрске чамуге“, а у оба случаја остаје суштина да су поносно пригрлили амерички погрдни и увредљиви назив за црнопутог становника те земље заувек променивши тон увредљивости ове расистичке терминологије) дружине девијантних припадника злогласне лосанђелеске четврти Комптон, чији је заокрет од диловања дроге и осталих криминалних активности према шоу-бизнису буквално створио нови музички правац  такозвани гангстерски реп. Другим речима, гангстери су почели да репују о свим детаљима „своје ствари“ и да на том свом новом послу освајају симпатије милиона, чак и да постану неодољиви анти-хероји и идоли. С њима су заиста аутентични криминалци, чланови окрутних уличних банди, убице, дилери и остали представници гето-елите америчких велеграда добили прилику да продају свој улични педигре и постану суперзвезде. Од појаве ове групе рачуна се ново време у најкомерцијалнијој музици не само америчког већ и светског дискографског бизниса. Реп музика је постала светски комерцијални, политички и социјални феномен. И то је још увек. Отуд и овај филм. И толико занимање за њега. Отуд нестварно позитивне оцене које му даје одушевљена публика и његова актуелна и растућа, рекордна комерцијалност.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању .
Пријава за претплатнике или Претплата за нове кориснике

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *