Почетна / БРОЈ 380 / „Лазар 2“ нови оклопник у редовима Војске Србије

„Лазар 2“ нови оклопник у редовима Војске Србије

Извозни адут наменске индустрије

Пише Саша Францисти
Бивша Југославија се до распада високо котирала на листи светских произвођача и извозника оружја. Распад и ратови који су га пратили нису уништили само земљу него и њену наменску индустрију. Изгледи су, међутим, да ће овај сегмент српске индустрије оживети, а њен главни покретач могао би бити нови „Лазар 2“

Пре три године, тадашњи министар одбране и први потпредседник Владе Александар Вучић је приликом посете Руској Федерацији и после разговора са потпредседником Владе Дмитријем Рогозином најавио да ће у Србији у сарадњи са Русијом до краја године бити отворена нова фабрика у којој ће се склапати „сложени борбени системи“. О каквим сложеним борбеним системима се ради и где ће се будућа фабрика налазити остало је тада, међутим, тајна, што је изазвало бројне медијске спекулације.

Иако је мало ко веровао у могућност да економски поклекла Србија има снаге да покрене такав тип производње – магловита најава је ипак постала стварност. У суботу, 25. јула премијер Александар Вучић је посетио Привредно друштво „Сложени борбени системи“ у Великој Плани где му је представљен нови извозни адут српске наменске индустрије вишенаменско оклопно возило „Лазар 2“. Премијер Вучић је том приликом најавио да ће серијска производња возила почети већ од марта 2016. године.

„Лазар 2“ је возило 8×8 „MRAP“ (Mine Resistant Ambush Protected) и развијено је на основу свог претходника „Лазар“ модификацијом концепта и техничких решења како би стајао раме уз раме са својим иностраним парњацима, а по неким особинама и изнад њих. „Лазар 2“ у ствари обједињује два релативно различита концепта: „MRAP“ – отпорност на мине и заштита од заседа и „MRAV“ (Multi Purpose Armored Vehicle) вишенаменско оклопно возило с тим што више одговара овој другој улози, посебно због концепта независног ослањања које „Лазару 2“ даје високе перфомансе и велику покретљивост на тешко проходним теренима.

Оклоп пружа заштиту од зрна до калибра 12,7 милиметара, а за десет бораца који су смештени ка споља обезбеђени су осматрачки прозори од балистичког стакла и посебни отвори кроз које се може дејствовати ручним наоружањем. Брже укрцавање и искрцавање омогућава рампа на задњем делу возила, а додатну ватрену подршку пружа аутоматизовани митраљез калибра 12,7 милиметара на крову возила. Систем централне регулације притиска у пнеуматицима уз „run flat“ додатке омогућава кретање возила и са оштећеним пнеуматицима.

Концепт возила омогућава уградњу ширег спектра турела, купола и оружних станица, у зависности од основне намене возила и потреба корисника. Најједноставније наоружање састоји се од делимично оклопљене модуларне туреле „М06“ са монтажно-демонтажним постољима за постављање следећих врста наоружања, алтернативно:

Mитраљеза 7.62 x 54 мм „М86“ са електричним окидањем;

Mитраљеза калибра  12.7 x 108 мм,

Aутоматског бацача граната 30 мм.

Tопа „М55“ (ХС 804) 20 x 110 мм

Могућа је и уградња разних оружних станица са оптоелектронским системом са управљање ватром и интегрисаним системом наоружања који обухвата комбинацију неких од следећих врста наоружања:

Топ 20 мм „М55“

Топ 30 мм „М86“

Ракетни систем ПОВР „Маљутка 2“ са двоструким лансером

Митраљез 7.62 мм „М86“

Митраљез 12. 7 мм „М87“

Аутоматски бацач граната 30 мм „М93“

На крају, свакако би требало додати да је већи број земаља исказао посебно интересовање за ово возило и да СДПР, у чијем је склопу ПД „Сложени борбени системи“, очекује склапање нових извозних послова.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *