MOЛ сели прераду хрватске нафте у Србиjу, БиХ и Mађарску?

Mађарска нафтна компаниjа MOЛ, коjа jе већински власник хрватске Ине, разматра могућност да хрватску нафту прерађуjу рафинериjе у Mађарскоj, Босни и Херцеговини или Србиjи, уместо Инине у Риjеци и Сиску, пише данас Jутарњи лист.

Рафинериjа у Сиску ниjе заустављена 14. jануара само привремено, док се не сакупи нафта потребна за нормалан наставак рада, како су то из Ине образложили, већ управо супротно, пише лист.

Док сисачка построjења стоjе, у Ини се у строгоj таjности анализира и припрема одвожење домаће нафте на иностране адресе. Tо произлази из интерног документа Ине коjи jе Jутарњи лист добио на увид, а у коjем се разматра могуци наћин умрежавања хрватских нафтних поља с рафинериjама у Босни и Херцеговини, Србиjи и Mађарскоj.

Према том документу, сва хрватска нафта, чиjа jе количина далеко испод капацитета и сисачке и риjечке рафинериjе, превозила би се у рафинериjе у Босанском Броду, Панчеву или у MOЛ-ову рафинериjу Сасхаломбата у Mађарскоj.

Риjека, према оцени Ине, ниjе погодна jер нема инсталациjе за прихват нафте аутоцистернама, док рафинериjе у Србиjи и Mађарскоj располажу потребним инсталациjама и нафту могу одмах да прерађуjу.

Рафинериjа из Сиска, коjа jе и до сада радила с прекидима, односно кад се сакупи довољна количина домаће нафте за прераду, у потпуности испада из игре jер jе MOЛ такав рад оценио као краjње неисплатив, упркос позитивним пословним резултатима те рафинериjе, чак и са таквим режимом.

Са таквом пословном политиком MOЛ-а, Хрватска остаjе без своjе нафте и без профита за њену прераду, а Инине бензинске пумпе ће служити искључиво као продаjни центри мађарске нафте, наводи Jутарњи.

Велики трошкови друмског превоза, са конвоjима од око 70 аутоцистерни дневно, према писању “Jутарњег листа”, за MOЛ ниjе неки велики проблем.
“Mађари могу да плаћаjу енормне трошкове превоза jер jе хрватска нафта за њих врло jефтина – концесиjска jе накнада мизерна, само десет одсто од тржишне вредности нафте, а трошкови истраживања давно су амортизирани”, наведено jе у тексту.

Због могућег одвоза хрватске нафте на прераду у суседне земље, реаговао jе и хрватски министар привреде Иван Врдољак, тражећи детаљна обjашњења. Oн jе вођа тима владе Хрватске, коjа има мањински пакет у Ини, у преговорима с MOЛ-ом.

Врдољак jе, уjедно, упозорио Ину да су такве идеjе о продаjи домаће нафте другим земљама за хрватску Владу неприхватљиве jер “на таj начин Ина своjе пословне процесе препушта другим компаниjама у окружењу”, али jе његово писмо остало jе без одговора.
“Сада jе на потезу хрватска Влада” пише Jутарњи, цитираjући премиjера Зорана Mилановића коjи jе прошлог месеца у Сабору наjавио одлучниjе поступање око Ине.

“Влада ће се таквим плановима супротставити, па да видимо ко jе jачи”, рекао jе тада Mилановић.

На питање новинара о транспорту нафте у рафинериjе региона, у Ини су одговорили да “у наjбољем пословном интересу компаниjе, Ина увек мора пронаћи начин комерциjализациjе своjе производње коjи ствара наjвећу вредност, независно од резултата рафинериjског пословања”.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *