Сибирски научници су открили нови опасни астероид

Научници из Сибира су открили нови астероид, опасан по Земљу. Ново небеско тело је откривено уз помоћ мреже робота-телескопа МАСТЕР, коју је направио МДУ заједно са сибирским универзитетима и Пулковском опсерваторијом из Санкт-Петербурга. Снага експлозије приликом пада овог астероида на земљу биће хиљаду пута већа од Чељабинског метеорита, најављују стручњаци.

Први је „подмуклог госта“ приметио члан тима МАСТЕР Денис Денисенко. Проучивши списак сумњивих небеских објеката који је понудио робот-телескоп који је монтиран на Каквазу, послао је координате астероида Центру за Мале планете Међународног астрономског савеза. Ускоро је откриће потврдио британски астроном. А касније су стручњаци извршили најмање стотину мерења новог космичког тела. Оно је добило име 2014 UR116 и утврђено је да представља потенцијалну опасност по три планете истовремено – Земљу, Марс и Венеру. Засад се не може тачно предвидети његова трајекторија, јер може да се мења под утицајем других небеских тела. Димензије астероида по подацима научника износе око 370-390 метара, и то је прилично озбиљно у случају судара са Земљом, објаснио је за „Глас Русије“ директор астрономске опсерваторије Иркутског државног универзитета (ИДУ) Сергеј Јазев:

С времена на време овај астероид пролази близу сваке планете – Земље, Марса и Венере. По посматрањима у току прва два дана од момента открића, сврстан је у ред астероида опасних по Земљу. То уопште не значи да ће се сигурно сударити с њом. Једноставно, по класификацији астронома, кад орбита приђе ближе критичној тачки Земљине орбите, сви овакви објекти се називају потенцијално опаснима, почевши од извесне удаљености.

Ово растојање по класификацији стручњака износи мање од 0,05 астрономских јединица – око 19,5 растојања од Земље до Месеца. Значајна је и величина објекта: опаснима се сматрају космичка тела чији је пречник већи од 100-150 метара. Она у судару могу изазвати битну штету на копну или гигантски цунами ако падну у океан. Тренутно има око 5 хиљада сличних објеката. 2014 UR116 је трећи опасни астероид, који је открио систем робота-телескопа МАСТЕР. Димензије два друга су 250 и 125 метара. Енергија експлозије у случају судара таквих тела са Земљом ће бити хиљаду пута већа од снаге удара Чељабинског метеорита. Овај метеорит је експлодирао изнад уралског града Чељабинска у фебруару 2013. године. Његов највећи део је пао у језеро Чебаркуљ. Касније су га открили рониоци и подигли са дна. Талас који је настао услед експлозије избио је стакла на многим зградама у граду, преко хиљаду и по становника је дошло у болницу с повредама.

Стручњаци намеравају да детаљније проуче „новајлију“ којег су открили руски астрономи. Само кад се тачно израчуна орбита астероида моћи ће да се каже да ли он представља стварну опасност по Земљане. У сваком случају, откривени астероид по димензијама превазилази познати Апофис, чији пречник износи око 270 метара.