46. Бемус упркос свему

Пише Смиљка Исаковић

Наши руски пријатељи су се одазвали као и увек. Руски хор „Глинка“, један од најбољих на свету, долазио је годинама у Београд, чак и у време бомбардовања. На свечаном отварању 20. октобра одушевио је поново публику у препуној сали Центра „Сава“

Ова година није била склона БЕМУС-у. Наш најважнији класично-музички фестивал, „Београдске музичке свечаности“, који се 45 година одржавао у октобру, обележавајући Дан ослобођења Београда у Другом светском рату, замало да се не одржи. Извршни продуцент фестивала, државна менаџерска установа „Југоконцерт“, проглашена за институцију од посебног значаја за Србију, спектакуларно је банкротирала. Медији, који једва чекају скандале, али се мало баве уметношћу и културом, са задовољством су развлачили пикантерије из неславног трошковника једине институције која организује концерте уметничке музике у нас. Бивша расипна директорка је побегла у пензију, привремени директор се није снашао, а повериоци су навалили на руину. Град Београд, који је основао „Југоконцерт“, а и БЕМУС, ликвидирао је институцију, али је њене дугове признао. Југоконцерт у ликвидацији, како је једно време била њихова електронска адреса, од царевања у музици доспео је до просјака кога су се сви стидели. Изгледало је да ће „Београдске музичке свечаности“ нестати у том цунамију. Ипак, пронађено је решење, па је основан ЦЕБЕФ, Центар београдских фестивала. Све је то трајало, а музички фестивали се по правилу организују неколико година унапред. Од одлазеће гарнитуре „Југоконцерта“ никакав програм, ни идеја, осветнички, нису остављени за 2014. Министарство културе није одвојило ни динара за БЕМУС 2014, како је требало по протоколу о суфинансирању потписаном пре неколико година јер је „продуцент у ликвидацији“. Да ли то значи да се, на пример, школа затвори ако је секретар лопов?
Захваљујући напорима градског секретара за културу и још неколико освешћених културних посленика, БЕМУС је почео да се планира управо у моменту када је и природа рекла своје. Мајске поплаве су преполовиле све буџете, па и овај, већ склон паду. У таквој ситуацији, док се ЦЕБЕФ оснивао и устројавао, изабран је нови уметнички директор, селектор, композитор Светислав Божић, који је већ имао спреман оквиран програм. Са минималним буџетом и скоро истеклим временом, БЕМУС се ослонио на проверена имена, пријатеље и унутрашње снаге. Кроз словенску музичку баштину, као и јубилеје наших композитора Мокрањца и Тајчевића, програм је представио оно што се могло представити у датим околностима.
Наши руски пријатељи су се одазвали, као и увек. Руски хор „Глинка“, један од најбољих на свету, долазио је годинама у Београд, чак и у време бомбардовања. На свечаном отварању 20. октобра одушевио је поново публику у препуној сали Центра „Сава“, а наступио је и сутрадан у Саборној цркви. Чувени виолончелиста Александар Рудин, народни уметник Русије, наступио је соло (подвиг од свих шест Свита Ј. С. Баха), а сутрадан и са Московским камерним оркестром Musica viva (Хајдн, Стравински, Бокерини, Вебер, Чајковски). Наше снаге, са Факултета музичке уметности у Београду су се показале у вечери посвећеној музици Марка Тајчевића (1900-1984) и Василија Мокрањца (1923-1984) у Скупштини града. Хор РТС-а под управом Бојана Суђића концерт је посветио Стевану Мокрањцу (1856-1914) и његовом јубилеју. Велика завршница 1. новембра припала је музици руског композитора Сергеја Рахмањинова и сјајном младом руском пијанисти Александру Синчуку, који је подвижнички свирао два концерта за клавир и оркестар. Пратио га је Симфонијски оркестар РТС са Бојаном Суђићем, а публика их је поздравила овацијама.
БЕМУС 2014. успешно се завршио. Није било револуционарних помака, како рече критичар Политике за „Глинку“, све увек сјајно, добро, изванредно, али и – увек исто. Врхунски музички квалитет није мода, па да се мења према модним креаторима и трендовима. Сјајни концерти, мало ли је? Догодило се најбоље у датом тренутку, па ако је било како смо могли, не и најбоље што смо могли (Политика) добро је и да смо могли јер смо били на корак од тога да – не будемо. Организационо и медијски, све је функционисало како би требало, у оквиру буџета који на неким другим фестивалима у окружењу покрива само једнодневно гостовање неког ансамбла или светског солисте. Нама су светски ансамбли и солисти дошли пријатељски. Ипак, потребно је учинити више да БЕМУС поврати свој ексклузивитет и сјај. Више спонзора, донатора, добротвора и државних и приватних, јер нас спорт и уметност још увек најбоље представљају, у оквиру културне дипломатије и постизања често далеких геополитичких и економских циљева.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *