Почетна / Други пишу / Месец дана истраге пада Боинга у Украјини не даје резултате

Месец дана истраге пада Боинга у Украјини не даје резултате

Наталија Коваљенко

Од пада малезијског Боинга у Украјини прошло је више од месец дана. Ипак никакви извештаји о прогресу у истрази, између осталог у оквиру СБ УН, нису били поднети.

До данас није јасно какву улогу у утврђивању узорка авионске несреће игра Међународна организација цивилне авијације (ИКАО), чије учешће је предвишено резолуцијом Савета безбедности бр. 2166. Управо ИКАО је предао своја овлашћења Међудржавном авијационом комитету, у чију зону одговорности де-јуре спада Украјина. Али пошто се пад авиона десио у Донбасу, где се воде бојева дејства између кијевских власти и локалних устаника, ваздухопловна питања су се тесно испреплитала са политичким. Претпостављало се да ИКАО као угледни међународни орган лакше ће да постигне сарадњу са Кијевом.

Али истрага је кренула чудним путем. На чело истраге је стала Холандија – званично из тог разлога што је највише њених грађана погинуло у несрећи. Они су изјавили да намеравају тесно да сарађују са УН и ИКАО. Али у пракси методе њиховог рада нису одговареле међународном правилнику, истиче члан управе Светског фонда за безбедност летова, председник консултативно-аналитичке агенције Безбедност летова Валериј Шелковников.

Обично када стиже група истражитеља, прво што се захтева од министарства одбране, од специјалних служби ове земље где је дошло до пада, јесте званични извештај о лансирањима ракета, постојању гађања, о летовима авиона. Огроман је слој информација, све до лансирања и спуштања космичких објеката. Треба хитно сакупити све информације како нико не би могао да фалсификује планове таблице летова, времена гађања, време команди. Радијски разговор диспечера, снимак сеанси везе са војним командним пунктовима – то све треба да буде дато комисији ИКАО.

Кијев је напротив информацију задржао у тајности. Снимак разговора са диспечера са посадом малезијског авиона одузели су сарадници Службе безбедности Украјине. Саме диспечере су такође одвезли ради испитивања. Подаци о томе зашто су украјински диспечери пилотима малезијског Боинга дали команду да скрену са маршруте и да лете изнад зоне оружаног конфликта остали су лична тајна ограниченог круга лица. Не зна се чак да ли је ова информација пренета групи међународних истражитеља. У крајњој линији известилац који је дужан да држи у току чланове СБ УН ово питање није могао да објасни.

Дешифровање црних кутија које су се сачувале у одличном стању и прво су биле предате малезијској страни, на чудни начин поручено је британским стручњацима у Лондону. Према неким подацима, земље чији су грађани погинули у катастрофи већ су добиле извештај. Али шта је у њему – не зна се.

Прелиминарни извештај о истрази катастрофе ће бити објављен крајем августа, обећао је стални представник Велике Британије Марк Лајал Грант. И то ако пристане Кијев. До данас Кијев је чинио све да отежа, а понекад и да учини немогућом истрагу.

Москва инсистира да истрага трагедије лајнера треба да носи међународни карактер, да буде отворена и транспарентна.
http://serbian.ruvr.ru/2014_08_19/Mesec-dana-istrage-pada-Boinga-u-Ukrajini-ne-daje-rezultate-5305/

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *