Христос васкрсе! Ваистину васкрсе!

Хришћани широм света обележавају Васкрс, празник, који симболизује победу живота над смрћу.

Васкрс је највећи хришћански празник јер суштина хришћанског учења означава Христово васкрснуће из мртвих, као победа вере и живота над смрћу.

Патријарх српски Иринеј служи Свету архијеријску литургију у Саборној цркви у Београду. У цркви Христа краља ускршњу мису предводиће београдски надбискуп Станислав Хочевар.

Обележавање је почело поноћним литургијама и Ускршњим бдењима у свим хришћанским црквама, а наставиће се свечаним јутарњим литургијама и богослужењима.

Свечану литургију у поноћ у Храму Светог Саве предводио је викарни епископ патријарха владика ремезијански Андреј, а синоћ је надбискуп Хочевар предводио Ускршње бдење у Катедрали Блажене девице Марије.

Министри у Влади Србије Александар Вулин и Небојша Родић присуствовали су поноћној ускршњој литургији у манастиру Девич код Србице, на северу Косова. Вулин је после литургије изјавио да Србија шаље поруку мира и да очекује да и Приштина и међународна заједница испуне своје обавезе.

За Васкрс се прва молитва служи пред затвореним вратима храмова која се отварају тачно у поноћ када се први пут после Великог петка и Велике суботе, у знак радости васкрсења оглашавају прва звона.

Васкршњим обредима претходи уношење плаштанице са Христовог гроба, која је на Велики петак изнета пред олтар и коју верници целивају у дане највеће хришћанске жалости.

Пут спасења људском роду

Суштину и начело хришћанске вере објаснио је свети апостол Павле чија је проповед оснажила и усмерила новозаветну веру.

У православним хришћанским црквама се на Васкрс отварају Царске двери на олтару чиме се симболично указује да је Исус својим васкресењем победио таму и смрт и отворио рајска врата и пут спасења читавом људском роду.

Према јеванђељима, догађај се збио на гробу Христовом, а радосну вест је женама мироносицама, “Марији Магдалени и другој Марији”, саопштио анђео благовесник Гаврило.

“А лице његово бијаше као муња и одјело његово као снег”, записао је јеванђелист Матеј описујући архангела Гаврила који седи на “гробном камену” и показује прстом на празан гроб.

“Не бојте се ви, јер знам да Исуса распетога тражите. Није овде, јер устаде као што је казао”, записано је у Јеванђељу по Матеју, а слично и у другим јеванђељима која се завршавају порукама нове вере чију проповед настављају Христови апостоли.

Према одлукама Никејског сабора (325. године) које до данас поштују све православне цркве, Васкрс треба славити у прву недељу пуног месеца после пролећне равнодневнице, али обавезно после јеврејске Пасхе.

Према хришћанском предању, Исус је умро у дане Пасхе па се у неким језицима овај назив задржао и за празник његовог васкрсења. Познато је такође да су рођење Исуса Христа, његово страдање и васкресње најавили старозаветни пророци који ће, како проповеда хришћанство, опет доћи да најаве његов други долазак међу људе.

У књизи Откривења Јовановог којом се завршава Нови Завет, ти пророци су Илија и Енок и њихов поновни долазак међу људе и страдање треба да најави нови долазак Христов коме се надају хришћани.

Симбол обнављања природе и живота

Васкрс је, дакле, покретан празник, који се одређује према природном календару и увек се везује за недељу са одступањем од 35 дана – од 4. априла до 8. маја.

Васкршње славље је за вернике крај Великог поста, а први мрсни залогаји су васкршња јаја која, се према древном обичају, фарбају у црвено као симбол проливене крви Христове.

Према предању, прва јаја је цару Тиберију поклонила Марија Магдалена која је у Рим дошла са поруком о васкрсењу.

Јаје је симбол обнављања природе и живота и као што бадњак горећи на огњишту даје посебну чар божићној ноћи, тако исто васкршње црвено јаје значи радост и за оне који га дају и који га примају.

Верници, по устаљеној традицији, васкршња јаја боје на Велики петак, када се, иначе, ништа друго не ради, већ су наше мисли упућене на догађај Христовог невиног страдања и понижења, од људи, на Голготи и Јерусалиму.

Прво обојено јаје, оставља се на страну до идућег Васкрса и зове “чуваркућа”.

На православним васкршњим иконама и фрескама слика се благовесник Гаврило на гробном камену, а најлепша представа сачувана је у манастиру Милешеви крај Пријепоља, задужбини српског краља Владислава из 1234. године, која је проглашена за слику претходног миленуијума.

Васкрс хришћани славе три дана, па су у календару СПЦ црвеним словом обележени Васкршњи понедељак и Васкршњи уторак.

У СПЦ православни верници размењују поздраве – Христос васкрсе! Ваистину васкрсе!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *