Почетна / ТВ коментар / Крим и Метохија

Крим и Метохија

Пише Миодраг Зарковић

Те вечери је неко оставио Србе на цедилу. Ко? Председник Русије? Или можда Јавни сервис са својом провидном манипулацијом у „Дневнику“?

Није му доста што се испречио Новом светском поретку, него је Владимир Путин сад решио да руши и уредничка правила „Дневника“ РТС-а: према тим правилима, председник Руске Федерације напросто није предвиђен да се појави у првом делу емисије, а поготову не на самом почетку, али је, упркос томе, у уторак 4. марта његова конференција за новинаре била прва приказана вест!

Колики је то испад у односу на уобичајени распоред, тешко је описати. Почетак „Дневника“ је, наиме, у народу одавно препознат као телевизијско издање „бенседина“: уколико сте узнемирени претужним стањем у којем нам се налазе друштво и држава, довољно је само да одгледате уводне прилоге „Дневника“ и схватите да никаквог разлога за забринутост нема. Прште похвале на рачун српског руководства од њихових пријатеља са свих страна света, корупција се поново повија пред налетом борбе против ње, привреда се захуктава па само што није, чинодејствујуће реформе ће бити још болније него у претходних 14 година али ће управо због тога наједном постати благородне… Оваквим истинама, надасве умирујућим и охрабрујућим, неопозиво припадају уводни минути сваког „Дневника“ од како је света и века. Да се народ не би секирао, је ли.

А нарочито се овакав распоред не ремети у време предизборне кампање, када је секирација народа наглашено опасна и самим тим непожељна.

Кад оно, спорног датума, на почетку „Дневника“ сачека нас Владимир Владимирович! Уместо „бенседина“, добисмо живахног Путина, који је у том тренутку био сав посвећен политичко-дипломатско-војном одмеравању снага са Западом и западним послушницима. Што ће рећи, све и да му је основна намера била да успокоји гледалиште „Дневника“, Путин то једноставно не би могао.

[restrictedarea]

Вест је, иначе, у најави била потписана са „Крим као Косово“, што је, узгред буди речено, било прво помињање Косова на почетку „Дневника“ у текућој предизборној кампањи. Шта се под тим потписом подразумевало, сазнало се убрзо, када је после најаве најважнијих вести приказан цео прилог о Путиновом обраћању новинарима, везано за стање у Украјини и нарочито на Криму, наравно. Новинарка је у једном тренутку подвукла да шеф руске државе „актуелну ситуацију упоређује са Косовом“, после чега је спикер прочитао директну Путинову изјаву, која је гласила:

„Сви грађани Украјине, где год да живе, морају да имају право да одлучују о својој будућности. Ако је то било могуће за косовске Албанце, или у неким другим деловима света, колико знам, право на самоопредељење поткрепљено документима Уједињених нација нико није укинуо. Међутим, ми ни под каквим условима нећемо никога охрабривати да доноси такву одлуку нити охрабривати таква осећања.“

И, ту смо. У овим Путиновим речима крило се објашњење „Дневниковог“ бомбастичног потписа који је поистовећивао запетљанцију око Крима са непочинствима око Космета.

Када се све то има у виду, онда је јасније због чега је Путиново обраћање добило ударно место у главној информативној емисији „Јавног сервиса европске Србије“. Потребно је, наиме, објаснити тврдоглавим Србима да се најзад окану тих превртљивих Руса, јер од њих не само да ништа добро неће добити, као што никада и нису, него ће их још ти вољени Руси непрестано изигравати и изневеравати ради сопствених интереса. То је, да се кладимо, била порука коју је РТС желео да утуви у главу својим гледаоцима овим помпезним стављањем прилога о Путину на почетак емисије.

Осим што је било помпезно, преношење Путинових речи било је и нетачно. У ствари, крајње злонамерно искренуто на страну која одговара заговараоцима „реалности“ на Косову и Метохији. Посматрање целине Путинове изјаве указује да је положај Космета упоредио са кримским тек овлаш, и то веома условно. Зато је у потпису и било онако тенденциозно истакнуто „Крим као Косово“, што је крајње натегнут сажетак Путиновог осврта и свакако не одговара ни суштини ни призвуку дотичне изјаве. Са великом поузданошћу се може тврдити да нико од „Дневникових“ уредника ни сам не верује у то да је Путинова изјава поуздан знак да Русија диже руке од подршке Србији у вези са косметским питањем и да покушава нешто да ућари за себе преко наших леђа.

Али, занемаримо чак и ту претпоставку, ма колико била основана и убедљива. Хајде да кажемо да је „Дневник“ одиста препознао некакво Путиново врдање о питању Космета. Зашто онда, драги „Дневниче“, ниси истражио то онако како доликује? Јер, да се не лажемо, наговештај било каквог руског одступања од пуне подршке целовитости Србије заиста би представљао ванредно важну вест! Ако сматраш да је Кремљ стварно спреман да тргује Косметом, па реци то, драги „Дневниче“! И онда испитај то до краја. Питај руског амбасадора да нам протумачи Путинову изјаву. Питај наше Министарство спољних послова да је прокоментарише. Доведи у студио неког стручњака за међународне односе – таквих „аналитичара“ знамо да имате у изгледа безграничним количинама – па нека нам он објасни штетне последице спорне изјаве. Уради, „Дневниче“, било шта од свега тога.

Само немој да остављаш ствар овако недоречену, какву си је ипак оставио. Јер, то оставља ружан утисак да врло приземном и простачком манипулацијом покушаваш да нам огадиш Русију. И да нас додатно обесхрабриш у погледу Космета. И још нас, вероватно невољно, подсећаш на то ко заиста господари земљом Србијом – страни завојевачи.

Јесте, овдашња гласила претежно служе властодршцима. Зато „Дневници“ иначе почињу будаластим бајкама о привреди, реформама, међународном угледу и сличном. Али, то је само зато што властодршци служе странцима, који им заузврат „уступају“ и „Дневник“ и остала гласила. Зато у оним приликама када прави господари помисле да нешто могу искористити мимо овдашњих властодржаца, као што је изгледа био случај са Путиновом изјавом, онда бајке падају у други план, а уместо „бенседина“ нам буде послужена суптилна „сурова истина“ о „превртљивим Русима“.

Дан касније, у среду, око Украјине су се вртели ништа мање важни догађаји, попут неодржаних преговора Кијева и Москве. Али, то овог пута није била прва вест. Ма какви. „Дневник“ је започео кредитом.

[/restrictedarea]

 

Један коментар

  1. „Bensedin“ je majka Janja za OVE u “ Vlasnistvu gradjana Srbije“. Njihov pristup informisanju
    poprima oblik samanskog obreda u tam-tam ritmu i na deo javnosti deluje haluciogeno . U cilju
    brzeg ostvarenja“buducnosti u koju verujemo“? Ko,dotle,ne padne u depressiju…pricace .

    i




    0



    0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *