Почетна / ТВ коментар / Врели српски Јавни сервиси

Врели српски Јавни сервиси

Пише Миодраг Зарковић

Све се на топлоти шири, па тако и бахата злонамерност РТС-а и РТВ-а на недавним врућинама: ови први се не устежу да прекрајају Србију онако како то одговара Бриселском споразуму, а ови други нуткају парама „независне продукције“ иако немају ни за плате запослених

Одавно је установљено да овдашњим телевизијама човек не сме да верује ни по најбезазленијим могућим питањима, као што су, на пример, временске околности. И то не само када је реч о временској прогнози – у тој области се ниједна телевизија у свету не показује у каквом сјајном светлу – већ и у погледу спољне температуре. Већина телевизијских канала нуди у углу слике временске податке, али су они, такође преузети од званичних служби, често у очигледном несагласју са личним осећањем. Тако се неретко дешава да на екрану видите да у вашем граду последња температура износи, на пример, 32 степена, а онда изађене на улицу и осетите се као у рерни, тј. схватите да је спољна температура осетно виша него ваша телесна.

То са температурама је, међутим, попримило и кудикамо погубније размере, сходно погубним политичким приликама у које је Србија запала после Бриселског споразума. Узмимо за пример протекли понедељак, 29. јул, најтоплији дан текуће године (а и многих претходних, рекло би се). Званично измерене температуре показивале су по 40 и више степени, а РТС је, показујући за њих крајње несвојствену предузимљивост, већим делом дана вртео кајрон у дну екрана, са износима температуре измереним у већим градовима Србије – иовако је цела Србија тог дана причала само о томе колико је врело, тако да је кајрон био сигурно најгледанији РТС-ов садржај ко зна од када.

Али, кајрон није садржао нити један град, нити једно насеље, са Косова и Метохије. Само градове из средишње Србије и Војводине. Изостала је Приштина, која је обично присутна у временским прогнозама, али је изостала чак и Косовска Митровица, коју, додуше, овдашње телевизије иовако сасвим занемарују у сваком смислу.

Није ли то што је РТС урадио нека врста тешког прекршаја, барем на нивоу онога када се објави карта Србије без Космета?

***

Онај други Јавни сервис, војвођански, не пркоси само временским приликама, већ и логици. Кукају врли уредници Радио-телевизије Војводине као Дамјанов зеленко, да су остали без пара и да су закинути за некаква средства, јер је држава одлучила да новчано помаже РТС, док ће њих оставити на цедилу. Намећу закључак да ће, ето, држава бити крива за то што они више немају пара за плате запослених.

[restrictedarea]

Како онда, међутим, исти тај РТВ има пара за откуп готових производа из такозване „независне продукције“? Оно, често та продукција уопште није независна, што се види по томе од кога све они тако „независни“ набављају средства (неретко су то поново буџетски новци, некада додељени преко конкурса, а некада и не баш), али, хајде да оставимо сада то по страни, и да се усредсредимо на чињеницу да је РТВ расписала 22. јула „јавни конкурс за избор програма независних радио и телевизијских продукција, који ће се емитовати на програмима Радиодифузне установе Војводине ‚Радио Телевизије Војводине‘ у 2013. години“.

Да појаснимо, тачно је да је РТВ у обавези да део део свог програма попуњава „независним продукцијама“. То пише у једној од одредаба суманутог Закона о радиодифузији, тачније у Члану 74, који налаже да су јавни сервиси дужни да независним продукцијама „ставе на располагање најмање 10 одсто укупног годишњег времена емитовања програма“. Таква законска одредба јесте зачуђујуће неразумна, али, док се закон не промени, мора да се поштује (камо среће да су надлежни толико ревносни у поштовању осталих закона, а поготово Устава). Али, плаћање запослених на време такође представља законску обавезу. Исто као и враћање дугова. Шта ћемо са тим „ситницама“? Како то да руководство РТВ-а има пара за откуп штива из независних продукција, а нема за многе друге, далеко хитније потрепштине, због којих кукумавче и јадикује на сав глас?

***

Да злоупотребама РТВ-а и „војвођанског питања“ нема краја, видело по изјави „мудрог“ војвођанског премијера Бојана Пајтића, да би управо РТВ требало да постане „дунавски медијски сервис“:

„Када се разрађује Дунавска стратегија, у Европи кажу да је најлогичније да РТВ буде дунавски медијски сервис свих земаља од Шварцвалда до Црног мора јер емитује програм на 10 језика“, преноси једна вест од 23. јула Пајтићеве речи изговорене на Кампу толеранције младих подунавских регија и градова, одржаном у Бачкој Тополи.

Чекајте, господине премијеру: како то да Војвођанима одједном више није неопходан Јавни сервис само за њих? Откуд то да вама, господине премијеру, који се толико залажете за војвођанску посебност у односу на остатак Србије, сада одједном силно прија војвођанска сличност са осталим подунавским земљама, па сте ради чак и Јавни сервис да приложите на олтар те сличности? Што се не бисте потрудили око српске целовитости макар упола колико се напрежете око ваших подунавских и европских отворености?

***

Са друге стране, како Пајтић па да буде бољи, када први његове странке Драган Ђилас има образа да оптужи РТС да запоставља ДС, највећу партију опозиције?!

Ђилас се јавно обратио руководству РТС-а оптужујући их за повлашћен положај владајуће СНС у њиховом програму. Најгоре од свега је то што је повлашћен положај заиста очигледан: СНС и јесте настављач политике ДС-а, а то, поред предавања Космета и даљег поробљавања целе Србије, значи и неограничене медијске повластице, нарочито на националној телевизији. Управо су се, господине Ђилас, од вас и ваше странке „напредњаци“ учили поробљавању медија. Ако не верујете, питајте америчку амбасаду, којој се потпредседник ваше странке Мики Ракић својевремено хвалио да је он лично усмерио медијску пажњу ка СНС-у у доба стварања те странке – што је све забележено у депешама објављеним преко Викиликса.

Врана коју прозивате јесте црна, али сте је управо ви, господине гавране, направили таквом – по узору на свој лик.

[/restrictedarea]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *