Почетна / Одбрана и безбедност / Приземљени авиони Ф-35

Приземљени авиони Ф-35

Две године пошто су први Ф-35А ушли у састав ваздухопловних снага САД у бази „Еглин” и три месеца пошто је први Ф-35Б слетео у базу у Јуми, сви авиони овог типа привремено су на земљи

Пентагон је саопштио да је због проблема на кућишту мотора на авионима типа Ф-35 до даљега приземљена цела флота ових супермодерних апарата. Дакле, две године пошто су први Ф-35А ушли у састав ваздухопловних снага САД у бази „Еглин” и три месеца пошто је први Ф-35Б слетео у ваздухопловну базу морнаричке пешадије у Јуми, као први ловац пете генерације у 121. вишенаменској ловачко-бомбардерској ескадрили корпуса морнаричке пешадије САД, сви авиони овог типа привремено су на земљи. Палубна верзија тог авиона, Ф-35Ц, полетела је први путу јуну 2010. године.

У августу 2010. компанија „Локид“ зауставила је производњу Ф-35 због проблема с крилима апарата. У марту 2011. године приземљени су сви авиони тог типа јер је цурило уље из генератора. Ново, превентивно приземљење флоте Ф-35 било је од 3. до 18. августа 2011. због кварова на електроници апарата.

Будући да Ф-35 има и СТОВЛ карактеристике, скраћени узлет, односно вертикално слетање, наследник је чувеног „хериера“, мотори овога авиона били су проблем од самог почетка тог пројекта, који је америчке пореске обвезнике до сада коштао око 400 милијарди долара. Наиме, мотор Ф135 развијан је, од пројекта до оперативне употребе, пуних 30 година. Концепт авиона и мотора патентирао је „Локидов” вођа Пол Бевилаква. Мотор ја заправо хибрид мотора „прат витни“ Ф119, с авиона Ф-22, и Ф100-229, с авиона Ф-16 и Ф-15Е. Тако је настао Ф135 као двоосни, тростепени, турбовентилаторски мотор са шестостепеним компресором. Три верзије авиона Ф-35 имају у бити исте моторе Ф135-ПW-100 и Ф135-ПW-400-600 за конвенционалну и палубну верзију апарата. Верзија авиона за морнаричку пешадију има „локид-мартинов“ патентирани „ролс-ројс“ систем за вертикално полетање.

У сваком случају, мотор авиона Ф-35 је до сада најкомпликованији и најразноврснији мотор уграђен у борбене авионе западне производње. Зато и није чудно да долази до кварова у фази „дечијих болести“.

Мирослав Лазански
Извор: http://www.politika.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *