Почетна / Вести / АЛСТОМ- ФРАНЦУСКА КОМПАНИЈА УМЕШАНА У КОРУПЦИЈУ ШИРОМ СВЕТА- ПАРТНЕР ГРАДА БЕОГРАДА У ГРАДЊИ ЛАЖНОГ МЕТРОА

АЛСТОМ- ФРАНЦУСКА КОМПАНИЈА УМЕШАНА У КОРУПЦИЈУ ШИРОМ СВЕТА- ПАРТНЕР ГРАДА БЕОГРАДА У ГРАДЊИ ЛАЖНОГ МЕТРОА

пише Небојша Бакарец

Србија је жртва мешетара са запада и оних који им овде служе. Овом приликом нећу говорити о уништавању територијалног интегритета државе од стране САД и ЕУ, којима верно асистирају њихови домаћи сарадници. Говорићу о економском уништавању Србије, кроз корупцију иницирану са запада. Све то у граду Београду, где је писац ових редова градски одборник (ДСС-а). Постоје „мали“, „средњи“, „крупни“ и „огромни“ случајеви где постоји потпуно основана сумња да се ради о корупцији. Овом приликом ћу само поменути прва три примера али се нећу детаљно упуштати у доказивање, иако докази постоје.

Пример „малог“ случаја где постоји основана сумња у корупцију. Одавно је познато да у преузећу „Инфостан“ ствари  стоје катастрофално. Још 2010. године, расписан је непотребан тендер за набавку информационог система („стари“ систем је инсталиран 2005. године). Све у свему у ивестиционом плану за 2012. годину се види да са ребалансом, цела ствар треба да кошта готово 3 милиона евра. Три милиона евра штете за Град Београд. Прво, нови систем је непотребан а друго набављен је систем који не одговара потребама „Инфостана“. Све је рађено уз благослов Ђиласове власти и набављају се искључиво инострани хардвер и софтвер.

Пример „средњег“ случаја где постоји основана сумња у корупцију. Град Београд треба да набави 400 нових аутобуса. Предвиђено је да се на то потроши 130 милиона евра. Град је одлучио да узме кредит од Европске банке а услови добијања кредита су тако намештени да домаћи, београдски произвођач аутобуса „Икарбус“, нема шансе да испуни услове будућег тендера, па је јасно да се намешта посао иностраним (вероватно немачким) фирмама. Проблем је у томе што је инострани, немачки аутобус, скупљи за 100.000 евра по комаду од „Икарбусовог“. Штета за Град Београд- 40 милиона евра. Да ствар буде гора „Икарбусу“ је овај посао неопходан да би фирма преживела. Све се ради уз знање Ђиласове власти.

Пример „крупног“ случаја где постоји основана сумња у корупцију. Мост преко Аде. Процењено је, мада се сакрива коначна цена моста са приступницама, да је на градњу овог моста потрошено најмање 100 милиона евра више, него да је грађен, класичан, функционалан мост и да су га градиле домаће фирме. Наравно, градиле су га и граде га, иностране фирме уз покровитељство Ђиласових власти. Штета по Град Београд- најмање 100 милона евра.

Долазимо до главне теме овог чланка, до случаја где постоји основана сумња да је у питању корупција огромних размера. Ради се о случају градње лажног метроа у Београду. Осамнаестог новембра 2011. године у Београду, представници влада Србије и Француске и Града Београда потписали су Изјаву о заједничком учешћу у изради пројекта изградње београдског метроа. Изјаву су пописали градоначелник Ђилас, тадашњи потпредседник Владе Србије, Божидар Ђелић и француски државни секретар Пјер Лелуш, како је наведено у вести Б92 (фуснота 1). Сви медији су објавили сличну вест са детаљима посла.  На конференцији за штампу наведених званичника саопштени су кључни подаци, који су се данас, годину дана касније, показали као потпуно неистинити. А те податке из новембра 2011. демантује Студија изводљивости коју је, као што је тада и најављено урадила француска фирма „Ежис“. Тада, у новембру 2011. је саопштено да ће да ће, у првој фази,“метро“ имати линије дужине 36 километара и да ће цена клометра бити 60 милиона евра. Из тога је јасно да само цена градње износи 2,16 милијарди евра. Процена је да ће сами трамваји (јер се заиста ради о нископодном систему- а једини назив за то је трамвај) Алстома, са вагонима, коштати, на почетку, 500 милона евра. Дакле магловита процена је пре годину дана била да ће прва фаза коштати око 2,7 милијарди евра, што је енормна цена. У Ежисовој студији бројке нису тако јасне, јер нигде није наведена укупна цена метроа за све три предвиђене линије.Међутим када се саберу бројке за све три линије долазимо до бројке од 2,658 милијарди евра. У студији јасно стоји да је то цена без ПДВ- дакле, треба додати још 532 милиона евра, што износи 3,19 милијарди евра. Али ни ово није коначна цена. У студији се јасно наводи још 12 врста трошкова који нису укључени у цену (експропријација, директни трошкови наручиоца, мерења, главни и остали пројекти итд.). Такође, у коначну цену није укључен ни раст цена током десет година. Све заједно ово указује да ће лажни метро коштати Србију и Београд више од невероватних 4 милијарде евра. То значи да ће километар лажног метроа коштати фантастичних 100 милиона евра, јер се из студије (тешко додуше) може разабрати да ће се укупно градити 41 километар. Ово клизање цене односно релативизација цене и двоструко веће време путовања указују на неозбиљан приступ проблему. У прилог овоме говори и интервју потпредседнице Алстома, Паскал Грасе, пренет у нашим медијима 3. децембра 2011.- РТС (фуснота 2) где она каже да се цео пројекат процењује на око милијарду евра. Дакле, види се потпуна релативизација цене, од 1 милијарде евра (по потпредседници Алстома), преко релативних 3,19 милијарди (по студији„Ежис“), и коначно до 2,7 милијарди ( по подацима изнетим при потписивању Изјаве, од стране српске и француске стране).

На овом месту потребно је да објасним шта је спорно у вези са градњом београдског „метроа“. Прво и основно, то што је задато од Града Београда и планирано од „Ежиса“ није метро. Свуда у свету метро подразумева, високоподни, независни шински систем који се напаја одоздо. Свуда у свету нископодни систем који се напаја одозго, се зове- трамвај. Такође метро, подразумева да се већи део трасе налази под земљом и тада возила могу развити отималну брзину, много већу од трамваја. У новембру 2011. је и речено да ће већи део београдског „метроа“ ићи надземно, као на пример на Новом Београду  (али не само тамо- већ и на Булевару, постојећом трамвајском линијом).

Друго, спорна је како се види цена- која је непозната и релативна- што значи да ће пројекат представљати буре без дна и извор корупције.

Треће, најавама и студијом су предвиђени вагони у којима ће густина путника бити -6 по метру квадратном (покушајте да изведете тај експеримент!) што је претерано и ненормално- једном путнику се оставља простор од 33 пута 50 центиметара, што значи да је предвиђено да путници буду наслагани као сардине. Дакле, проблем је неодговарајући, премали капацитет.

Четврто, Београд се обавезао Изјавом , унапред, да ће посао добити Алстом- шта је са Законом о јавним набавкама? То је противзаконито.

Пето и веома важно, како стоји у наслову овог чланка, Алстом јесте огромна компанија али је њена репутација свуда у свету доведена у питање јер је умешана у корупцијске скандале, које сам Алстом изазива, подмићујући званичнике и фирме да би се докопала уносних послова, који се мере милијардама евра. Вероватно у томе Алстом има подршку француске владе и других служби. Такође Алстом је био на ивици банкрота 2004. године и  спасла га је француска влада улагањем државних средстава. Задржимо се на свему томе.

Алстом корумпира широм планете

Алстом је корпоорација- конгломерат који има преко 80.000 запослених широм света са укупном годишњом продајом у износу од 18,7 милијарди евра.

Докази су непобитни. Довољно је да загребете интернет- укуцате речи Алстом и корупција и видите да су те две речи синоними. Проучимо  само написе у најугледнијим светским гласилима- Гардијану, Њујорк тајмсу, Вол стрит џорналу, Фајненшнел тајмсу и на сајту угледне британске владине канцеларије за борбу против крупних превара – СФО- Сириус фрод офис.

У Гардијану од 24. марта 2010. године је објављен чланак  о хапшењу  тројице директора Алстома у Британији због оптужби за давање мита ради добијања уговора и послова (фуснота 3). Наводи се да је операција државне канцеларије СФО трајала неколико година, и да су званичници Алстома оптужени и ухапшени по четири основа. У ову сложену антикорупцијску операцију било је укључено преко 100 службеника СФО и преко 40 припадника полиције како стоји на сајту СФО(фуснота 4).

У Њујорк тајмсу од 29. Марта 2010. Објављен је чланак „Истрага-Алстом у средишту мреже корупције“ (фуснота 5). Чланак говори о америчком огранку Алстома који је оптужен за преваре и корупцију у Америци и Италији. Такође у  чланку се помињу истраге против Алстома у Бразилу, Британији, Швајцарској, Аустралији, Пољској и Вијетнаму. Чланак се у пасусима детаљније бави корупцијом Алстома у свим овим земљама.

У Вол стрит џорналу, од 22. новембра 2011. је објављен чланак који говори о Пресуди против Алстома у Швајцарској (фуснота 6), која је и објављена у медијима, од стране Главног тужилаштва Швајцарске, и у тој пресуди се наводи низ мера против Алстома, од којих је прва да Алстом мора да плати казну од 38,5 милиона швајцарских франака по више основа, углавном због корупције. Наводе се детаљи пресуде, као и сам текст пресуде.

Коначно, примера има још много, али зауставићемо  се на чланку из Фајнаншнел тајмса од 22. новембра 2011. године, који говори о пресуди против Алстома у Швајцарској, где се помињу још три земље у којима су утврђени противзаконити поступци и корупција Алстома- Литванија, Малезија и Тунис (фуснота 7).

Кад се све сабере, види се да је Алстом учествовао у корупцији и многим другим противтзаконитим радњама у : Британији, САД, Италији, Бразилу,Швајцарској, Аустралији, Пољској, Вијетнаму, Литванији, Малезији и Тунису. Укупно у 11 земаља само по подацима из егзактних натписа у најугледнијим светским медијима и по једном британском државном органу. Очигледно је да се ради о бескрупулозној компанији коју подржава Француска. Очигледно је такође да Алстом ради само у своју корист а на штету свих поменутих земаља. Шта тек можемо  да очекујемо у очерупаној и сиромашној Србији, нашој домовини, која је још увек под делимичном страном окупацијом и војном (КиМ) и економском? Каква је улога Драгана Ђиласа и  Демократске странке, чији ће он председник ускоро постати? Ја тврдим да њихова улога није часна и да се може основано  сумњати да се у случају градње београдског „метроа“ ради о случају огромне корупције, и о штети по Град Београд, која ће се мерити стотинама милиона евра- само по основу корупције. Демократска странка већ 12 година намеће погрешан концепт саобраћајног система- лаку шински систем- трамвај. Стога није кривица Француза, пројекат и студија, већ кривица наручиоца. Кривица Француза је што су се силом наметнули наручиоцима и што намећу једну корумпирану компанију.  Даља, још већа штета ће бити та што ће Београд, по цени правог метроа или чак већој, јер се ради о цени од најмање 4 милијарде евра, добити неодговарајући систем превоза, који ће продубити саобраћајни колапс и који ће Београд довести до банкротства. При томе, јасно је да ће се економска криза продубљивати у наредних 10 година, којико је студијом предвиђено да траје градња, те ћемо бити у опасности да започнемо градњу лажног метроа и потзрошимо, нпр. милијарду евра и да се онда мора одустати од целог пројекта. Неко мора за то да одговара! Боље спречити него лечити. Због тога су градски одбор Београда и одборничка група ДСС, одржали конференцију за штампу и Скупштини града предали захтев да се са дневног реда 5.  Седнице Скупштине града скине тачка дневног реда : „Предлог Студије општег концепта метро система града Београда“, која се оржава у петак 9. новембра 2012. Нажалост,  јавност уопште  није упозната са целим проблемом, јер се већина медија и даље налази под Ђиласовом или под контролом Демократске странке. Ако их не спречимо да граде лажни метро, овај град ће кроз коју годину банкротирати а потом ће и наши унуци отплаћивати дугове. Зауставимо корупцију у Србији и Београду.  Ето због чега је важно да се промени власт у граду Београду и да се смени Драган Ђилас.

Београд 08.11.2012.                                                                                              Небојша Бакарец

 

Фусноте:

(1).http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2011&mm=11&dd=18&nav_id=558635

(2).http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/Ekonomija/1002036/%22Alstom%22+gradi+metro+u+Beogradu%3F+.html

(3).http://www.guardian.co.uk/business/2010/mar/24/alstom-directors-bribery-dawn-raids

(4).http://www.sfo.gov.uk/press-room/latest-press-releases/press-releases-2010/directors-of-alstom-arrested-in-corruption-investigation-following-raids-on-nine-properties.aspx

(5).http://www.nytimes.com/2010/03/30/business/global/30alstom.html?pagewanted=all&_r=0

(6).http://blogs.wsj.com/corruption-currents/2011/11/22/alstom-fined-by-switzerland-in-bribery-case/

(7).http://www.ft.com/cms/s/0/1cd17286-1508-11e1-b9b8-00144feabdc0.html#axzz2Be4cMVXX

3 коментара

  1. Cela EU sa sve amerikom je korumpirana i povezani su politicari(kriminalci)medju sobom kao creva,samo sto obicnom coveku nije dozvoljeno da iznese u javnost bilo sta sto mu se ucini sumnjivo,ma koliko bio u pravu ili ne!Kad jedan covek plati lekaru npr 100evra nece drzava zbog toga propasti,sto jesete zalosno davati lekaru pare,ali kad jedan politicar ojadi drzavu za nekoliko milijardi onda to svi obicni ljudi podebelo osete!Kako bude vreme prolazilo sve vise i vise ce se videti stetocinstvo „zutaca“!Za sada mogu samo da zalim sto u Srbiji jos ne postoji narodna vlast da pohapsi i stavi u apsanu sve sto ima veze sa „zutacima“!Kad je bila akcija „Sablja“pohapsili su i koga je trebalo i koga nije,pa bi zato trebalo sada njih isto tako koga treba i koga ne treba,pa da vide kako je camiti iza brave kad nisi kriv!(naravno da je bilo i onih koji su krivi podebelo)!




    0



    0
  2. Zaista cudi,da u decenijama kada su nas Francuzi toliko omalovazili i potpuno se distamcirali od nasih zajednickih tradicija,da se sa njima prave ikakvi „patriotski“poslovi.
    Jer ekonomski nisu.
    Secam se kada je Djindjic hvalio svoj tim,pa za Djelica rece-„on je pravi genije,on jedini moze da me prati“?
    Ubi Djindjic dve muve,nahvali malog anonimnog kolegu,koji je tada dobro napredovao u ucenju srpskog jezika…a,bogami nahvali i sebe…jer jedino genijalac moze da ga prati?!
    E Taj Djelic sada odlucuje o nasim sudbinama,trosi narodne pare,privatizuje,“gradi“…Tolika srpsko-francuska istorija,a Djelic posreduje???
    Stvar je jasna,i nesto sto se vidi iz aviona,ne treba ni komentarisati.
    Ali,nije logicno da Francuzi budu povoljniji u odnosu na Spance.Recimo,a verovatno ima i drugih primera.
    Spanija je do skoro bila vele sila u izgradnji infrastrukture,stanova…Najsiromasnija oblast Mursije je godisnje pravila vise stanova nego Austrija i Madjarska zajedno.Najvise su probijali tunela na svetu,godisnje.Madridski metro ima vise od 300 kilometara,najduzi je u Evropi.Sa aerodroma za 5 eura imas metro liniju do centra Madrida,pa do 50 km na jug,ili sever…Rade brze pruge,imaju plan „Madrid 3 sata“,da svagde iz Madrida stignes za 3 sata,do Malage koja je daleko 550km,do Barcelone 600…i to je zavrseno,funkcionise.Nije Plan ili nepostojece.
    Spanija pocinje da gradi brze pruge u Americi,a dobila je i liniju Meka-Medina…Spanija nije priznala Kosovo,ako to ima veze sa metroom, a sve ima!
    Medjutim,uvek u svojoj istoriji,srpske vlade su imale svoga Djelica,svoga Djilasa…tako i sada.Nisu oni krivi,oni su samo kopija predhodnih,koji „veru prodaju za veceru“.A onda se neki Krkobabic odmetne,popne na Postu i sa krova vice da je vlast u Beogradu odlicna?!




    0



    0
  3. „Francuska veza“, po ko zna koji put.
    Nesporne su brojne price o korupciji, vezanih za ovu veliku, svetsku firmu, kao sto su skoro nesporni njeni mnogi proizvodi. U celoj prici, „nasi“- Djida i Djela, davno su se „pljesnuli dlanovima“, da potvrde razumevanje. U sistemu podzemne zeleznice-„teskog“ ili „lakog“ METRO-a/ tramvaja, izbrani sistem ostaje „na vjek i vjekov“.
    Lokomotive su daleko najskuplji delic, a samo mi hocemo da „prikacimo“ vagone iste firme.
    Na pocetku i na kraju, „sto skuplje, to bolje“, najvaznije je.
    Tako je „nas“ tandem uvezao francuku vezu-neraskidiv-mrtvi cvor.
    Ovakav sistem se, naravno, ne moze podvesti pod „javne nabavke“,
    ni ti tenderima, kod svakog prosirenja i obnavljanja, birati
    neki/neciji drugi proizvod.
    Nas duo, to dobro zna, pa zure da, taj „rudnik dijamanata“, bar
    vek nepresusan, osiguraju.
    Autor i odbornik nije svestan da se radi i o trci sa vremenom,
    jer jednom potpisan, ugovor ce biti obaveza Srbije, bez obzira
    sto se radi o beogradskom saobracajnom sistemu.
    Kako je METRO, jos mnogo toga, uz mnogo para, „nas dvojac bez kormilara“, pod „ravnateljstvom“ Alstom-a i ne namerava da
    lokomotive (i vagone) dopremi u Beogard, jer ce Beograd i Srbija
    morati da plate, po klauzulama ugovora.
    Pisem s gorcinom, jer ne vidim ni zakon ni instituciju, koja
    ovaj „projekat“ moze da kanalise.
    Dokaz: „Pre-lepotan“ a, preko Ade (i koliko li „ledja“).
    [ili „Ako ne znas sta je lepo, ti pitaj, sta je skupo“-izvrnuto.]
    Pitanje za g. Bakareca:
    Za koliko je odluka Skupstine Grada Beograda, vezanih za „METRO“
    glasao?
    Srboljub Savic




    0



    0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *