Кина: други ловац пете генерације?

Уколико информације о постојању кинеског ловца пете генерације Ј-21 буду коначно потврђене, Кина ће постати једина земља на свету која паралелно реализује два програма за израду авиона пете генерације. Ни САД, ни Русија не би дозволили себи да се толико размахну, а Европска унија још није одлучила да покуша да освоји пету генерацију ловаца.

Фотографија другог прототипа ловца пете генерације која се појавила на форумима, намењена је демонстрацији војно-техничких успеха КНР уочи 18 конгреса комунистичке партије. У најскорије време се може очекивати да се на интернету појаве информације о ловцу, на којем ради Шенјанска корпорација ваздухопловне индустрије и званично признање о постојању овог авиона. Затим ће вероватно уследити тријумфалне новости о његовом првом лету.

По истој шеми се одвијао процес откривања информација о првом познатом кинеском програму за ловце пете генерације. Овај авион се обично назива Ј-20, на њему ради Чендуска корпорација ваздухопловне индустрије.

Шенјанска и Чендуска корпорација ваздухопловне индустрије су два центра за производњу ловаца у КНР. Они улазе у састав Кинеске корпорације ваздухопловне индустрије (AVIC). Можемо се сетити да је као најважнији разлог за обједињење целе кинеске авионске индустрије у оквиру једне корпорације генерални директор AVICЛин Цзомин навео тежњу да се избегне непродуктивна конкуренција и паралалност програма. Зато два кинеска авиона пете генерације највероватније не дуплирају један други, већ се допуњују, разликујући се по нишама које треба да попуне на тржишту и задацима.

Судећи по фотографијама, авион Ј-21 је мањи, дакле и лакши од Ј-20. О Ј-20 су изношене претпоставке да овај авион има значајну унутрашњу секцију за наоружање и да је уопште по својој главној намени бомбардер. Дакле, Ј-21 је маневарски ловац за базирање на носачима авиона.

Притом Кина не располаже минимум једном кључном технологијом, која је потребна за овакве авионе – она није у стању да производи савремене ваздухопловне моторе. Чак и за ловце четврте генерације, који сад чине основу борбене моћи кинеског РВ већи дао мотора се купује у Русији. Кинески ловци Ј-11В по правилу користе моторе АЛ-31Ф, а ловци Ј-10 – АЛ-31ФН.

Захтеви у погледу мотора авиона пете генерације су већи: сматра се да овакве машине треба да имају суперсоничну брзину крстарица и много већи домет у поређењу с ранијим ловцима. Вероватно ће нови кинески авиони такође користити руске моторе.

Постојање два прототипа ловца пете генерације за Кину представља логичан повод за понос. Међутим, не треба искључити могућност да се њихова тестирања и отклањање кварова отегну веома дуго и да ће морати да користе страну помоћ.

Засад на Ј-20 и Ј-21 вероватно треба гледати као на образац технологија, док се реална борбена моћ кинеског РВ одређује другим програмима, везаним за усавршавање борбених машина 4 генерације, које се већ производе серијски.

Извор: Глас Русије

2 коментара

  1. Tekst je malo zajedljiva priča kako Kinezi nemaju toliko uspešnu avio industriju, ali eto u konstrukciji prave pomak, ali veliki problem je pogonska grupa. Razlog ovakvog tumačenja može se pronaći jedino u strahu od potencijalnog gubitka tržišta i mnopola u prodaji letelica kao i osvajanja sopstvene pogonske grupe. Ali krenimo redom niti kineska avio industrija korporacije Čengdu i Šengjang koji su se bavili licencnom proizvodnjom zastarelih sovjetskih letelica je prošlo. Najveću štetu sopstvenoj proizvodnji vojnih letelica Kinezi su napravili kulturnom revolucijom kada su perspektivne avio inžinjere oterali u logore za prevaspitavanje. Prekid u razvoju letelica je trajao do 1988 kada je Deng Sjao Ping uzeo komrilo i pokrenuo zamajc avioindustrije. Novi domaći lovac jurišnik J 8 morao je zato da čeka punih 15 godina na razvoj. Dobijanjem od egipta MiG-23 koji je do temleja proučen ostvaren je napredak u razvoju ovog lovca. Podrška je stigla sa zapada u vidu novog radara, paketa elektronike, ali zbog gušenja pobune studenata ostvaren je prekid saradnje. Izlaz je pronađen u kooperaciji sa izraelom koji je kinezima preno velika tehnička rešenja u paketima modernizacije postojećih lovaca, radara i raketna v-v koji su direktne kopije Izraelskih. Zatim tu je i tajna pordaja izraelskog nikada neoživljenog lovca lavi koga su Ameri stopirali jer je ličio na F 16 iz koga se razvio čengdu J 10 ili leteći zmaj. Ogroman iskorak je napravljen slanjem gomile studenata u SAD gde je veliki broj njih stekao diplomu vazduhoplovnih inženjera, uključeni su bili kao studenti u veliki broj projekata na razvoju putnički i borbenih letelica imali su pristup literaturi praćenju i sa ogormenim zanjem su se vratili u zemlju. Tog trenutka od 2004 godine usledilo je novo poglavlje u razvoju novih lovaca. Primena kompjuterske simulacije skratilo je vreme na razvoju prototipova i već krajem 2010 godine izašao je lovac J 20 koji predstvlja kopiju F 22 i F 35. To je kineski iskorak u petu generaciju. Svi su bili skeptični i sumnjičavi ali pokazalo se da je J 20 ravnopravni lovac kao i ostali otkrivena je serija lovaca koji su u fazi prototipova ima još štošta da se kaže na ovu temu ali zasada toliko

  2. Kina je ekoniomsko i vojno cudo krajem 20 i pocetkom 21 veka.Izgleda da Amerika sada gubi i vojnu prestiz u svetu sto je za male zemlje spasonosno.Ameri i NATO POD PLASTOM DEMOKRATIJE ruse neposlusne po svetu i na vlast dovode kolaboracioniste.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *