Почетна / Одбрана и безбедност / Појачано наоружање Војске Србије

Појачано наоружање Војске Србије

Наоружање ће ове године бити појачано за 13 ставки. Најзначајнији авион “ласта” са дигитализованом кабином

АРСЕНАЛ Војске Србије од почетка године богатији је за четири нова средства, а на завршним испитивањима је још девет савремених система које ће користити наше оружане снаге. Униформу ће већ за који дан и формално „обући“ авион „ласта“ са дигитализованом кабином, беспилотна летелица „врабац“, а очекује се да истим путем ускоро крену и ракетни системи „бумбар“, „морава“, „куб“…

Печат на гарантне листове овог наоружања ставио је Техничкоопитни центар (ТОЦ) – војна установа задужена за развој и тестирање свих средстава која користи наша војска. На овогодишњем појачању радиле су и готово све фабрике наменске индустрије.


– Најважније нам је да наоружање и опрема које пројектујемо за Војску Србије може и да се производи у нашој земљи, али и да је по квалитету и цени атрактивна на светском тржишту – каже директор ТОЦ пуковник Зоран Рајић. – Тренутни приоритет је беспилотна летелица средњег домета „пегаз“, ракета калибра 128 милиметара са корекцијом путање, упаљач за пројектиле од 105 до 155 милиметара, теренско возило за превоз људи, двобазна ракетна горива…

ОРУЖЈЕ ИЗ ЛАБОРАТОРИЈА СПИСАК наоружања које је настало и развијено у Техничкоопитном центру у Жаркову није кратак и пише се годинама. Ова установа располаже са 22 лабораторије, међу којима је злата вредан део за испитивање аеродинамичности летелица. У пет аеротунела за тестирање авиона стварају се услови какви владају на небу. Србији то даје могућност да развија нове и да унапређује старе системе намењене авијацији.

Међу средствима која улазе у Војску Србије веома је значајан школско-борбени авион „ласта“, који за разлику од своје старије сестре има савремену кабину. Пилот на обуци у овом авиону захваљујући томе има услове идентичне онима који су у много скупљим млазним летелицама. Цена летења на овом домаћем ваздухоплову је ниска, тако да осим добрих услова за обуку његово коришћење штеди и новац.

Испит у војним лабораторијама положила је и тактичка беспилотна летелица „врабац“, која је први српски производ те врсте. Своју улогу она ће имати у фотографисању и снимању државне територије, скупова и граница, а осим јефтине технологије израде и лаке преносивости, њена предност је и у емитовању квалитетних снимака у реалном времену.

Појачање ће стићи и на земљу. Само последњи потпис чека противоклопни систем „бумбар“, који је важио за неславног рекордера по годинама развоја. У строј ће ускоро стати и модернизовани ракетни систем ПВО „куб“. У Министарству одбране велике наде улажу и у теренске аутомобиле поникле у крагујевачкој „Застави“ и прибојском ФАП-у.

Извор: http://www.novosti.rs

22 коментара

  1. Dakle, kao ratni veteran, smatram da sa punim pravom mogu da kažem da je sve ovo luk i voda! Bacanje para, ni na šta! Koja budala misli da će uspeti da postavi postolje „bumbara“ u ratnim uslovima, kad „naša strana“ kao po pravilu nema vazdušnu nadmoć? Ko? Rusija nudi potpuno modernizovanje migove 35 (šasija 29-ke, uz izmenu svih komponenti, sa potpuno novim raketama vazduh-vazduh, sve unapređeno do premoći nad svim jenkijevim i evropskim aparatima „koji lete“). Ponuda je kako sam pročitao 120 aviona, sa kompletnom opremom za 4 milijarde dolara (ili evra, zaboravio sam…). Sa ovakvim vazduhoplovstvom niko, potpisujem, nikome ne bi palo na pamet da nas napadne! Kakve laste, kakvi bakrači! Tenkovi igvozdike? Ko još, sem u pustinji, ratuje sa time? Pešadijska vatrena moć mora da se poveća što kvalitetno, što kvantitetno! Svaka puška mora da ima optiku, a svaka druga ili treća mora da ima podvesne bacače 30mm, Snajperi velikog dometa po vodu, ne 1-2, već na minimum 30% ljudstva! „Igle“ modifikovati i proizvoditi u enormnim količinama i naoružati pešadiju da se smanje mogućnosti neprijateljske avijacije na nju! PVO sistem! Kakav bre „Kub“? Ma koliko ga modernizovali, on nikada neće biti pouzdana odbrana od aviona 4 generacije, a o 5 generaciji da ne govorimo! Spiskaćemo enormne količine novca na glupost! Zašto izmišljamo toplu vodu? Rusija je prestala da proizvodi S300 i siguran sam da bi u paketu sa avionima mogli da nabavimo i opremu za proizvodnju istih! Srbiji i ne treba bolji sistem od ovog! Ali… pre svega ovoga… Srbija mora da počisti svoj oficirski kadar temeljno! Sve ove manekene, obučavane u Ohajo lovačkom miljeu, koji jedino što znaju to je da govore engleski jezik, najuriti bez milosti! Išutirati iz vojske po kratkom postupku i reaktivirati proverene veterane, vratiti im činove i rangove i uputiti ih da obučavaju nove naraštaje SRBSKIH oficira! Ove jenkijeve marionete, poslati na prevaspitavanje, ako je moguće, a ako nije neutralisati tako da ne mogu štetu da prave! Srbija mora potpuno da se okrene Evroazijskoj uniji, bezrezervno da se svrsta na tu stranu ili će do kraja decenije prestati da postoji! To je sada već neminovno! Tako da onaj ko misli, da će sa ovim „igračkama“ da iole poboljša srpski vojni potencijal, uopšte nije naklonjen njenom opstanku!




    0



    0
    • pa naša srbija je toliko mala da avion čim dostigne srednju visinu već ima problem ulaska u tuđi vazdušni prostor. Ovaj spisak naoružanja (avioni sistem kub i sl) je samo bespotrebno bacanje para, kojih inače nema,Vojsku treba definitivno ukinuti jer je i to bolje nego imati ovu glupost od vojske. Uostalom sve zadatke koje bi inače trebala sprovoditi vojska (čuvanje granica kao prvi zadatak) već je preuzeo MUP tako da je to potvrda da vojska ne treba. vaspitavanje omladine obavlja komunalna policija tako da smo mirni što se tiče i kvalitetnog vaspitanja omladine kako ženske tako i muške.




      0



      0
    • A sta bi mi radili sa tih 120 aviona? Gde bi ih smestili? Raspitaj se koliko je nasih aviona unisteno na zemlji zato sto nisu mogli da polete i nisu imali gde da ih sklone.
      Raspitaj se i ovo malo aviona sto ima koliko casova naleta ima mesecno?
      Mislim da su se usaglasili nasi da nam je sasvim dovolja jedna eskadrila od 14 aviona a i za to nema love pa je novi avion pod velikim znakom pitanja.




      0



      0
    • E Dragance,svaka ti cast.Samo treba neko da te saslusa i poslusa




      0



      0
  2. Bravo Dragane,pogodio si 90%.
    Što se tiče avijacije u našim uslovima-potrebni su avioni sa vertikalnim poletanjem.Bili smo svedoci da su nam razorili piste i onemogućili bilo kakvo poletanje.
    Pešadija mora imati sredstva za noćno osmatranje a kvalitet obuke i discipline oficira smo videli na nesrećnoj pogibiji ono dvoje mladih na poligonu.
    Ima još puno toga pa nebih ovim putem,ako se intersuješ da razmenimo mišljenja-javi se mailom.




    0



    0
    • Čovče kakvi avioni sa vertikalnim poletanjem da li znaš o čemu pričaš i da su ti avioni završili svoju karijeru nit planira ko da ih pravi sem mornaričke verzije F 35 za britance pa su i oni odustali od toga. Rusi su imali da tipa aviona Jak 38 i jak 141 i oba su odavno penzionisana niti ih više ko koristi, a za tvoju informaciju herijeri se ne proizvode više…. A što se tiče aviona kakava crna eskadrila od 150 aviona MiG35 de najdje cifru od 120 ili 150 aviona kad mig 35 je prototip za tvoju informaciju Rusi ne nede Mi<g 35 nego M 2 i M2M dvosed a nikave MiG 35 jer je to još uvek opitni avion i nije samo šasija jer to nije kamion ni automobil u aviaciji se to zove zmaj i kave nove rakete v-v kad je cela paleta starih i nova jedino r 77 popularni amramski kako ga rusi zovu. Tako ne moj da pričaš fantazije i novindke natpise koji veze s vezom nemaju. Pre dolaska ljubitelja NATO u MORS postojala je TT studija prema kojoj su potrebe bile bar jedna eskadrila u periodu 2003 priča je bila čak oko 50 novih aviona, ali je zbog para cifra smanjena na 14 o helikopterima će mo drugi put, isto kao i igle da li veteranu znaš da su u upotrebi vojske srbije nalazi usavršena verzija igla M popularno šilo da portabl sistemi više su beznačajni protiv aviona savremene generacije 4++ i 5 kao i treće delom danas se koriste hibridni PVO sistemi, a što se tiče S-300 odavno je ta priča poznata da od toga neće biti ništa za sve treba ogormna lova ko ima lovu može sve da dobije vremena hladnog rata i isporučivanja džabe tehnike su prošla, polovina vas koji se nada može sve kod rosobonoeksporta samo ako imaš keš, džabe nema jer ni 1998 u oči rata kada smo imali love nisu hteli da nam isporuče sisteme pa ni džabe kada smo tražili, a o bubaru lasti i ostalim fantazijama to su projekti JNA stari i po 20 godina znači trablo je više od 20 godina da ih završe




      0



      0
      • Ne samo da si zlonameran, već si i nepismen, jer ovo tvoje naklapanje ne može ni da se čita, zbog gomile pravopisnih grešaka! Ko tebe uopšte prozva, da ti komentarišeš naše komentare? Gde si ti to „kupov’o vojnu pamet“, pa sada glumataš autoritet na tom polju? Ako se ne slažeš, drži se svoje „priče“ (izem ti priču…) i ne glumataj veličinu za vojna pitanja. Nisam ni rekao da je sve to 100% istina, već da sam pročitao na nekim ruskim sajtovima, a u vezi sa Srbija-Venecuela relacijom. I molio bih ratne veterane, da potvrde ili demantuju moj komentar, jer samo njihovo mišljenje je meni merodavo, a nekih klovnova, koji se ne razumeju ni u pravopis, akamoli u vojne postulate. Po srpski, gledaj brate svoja posla!




        0



        0
      • Sve zemlje koje su koristile avione sa vertikalnim poletanjem su pomorske sile sa vlastitim nosačima aviona (SAD, Rusija, Indija i VB) i upravo primena na nosačima aviona je bila glavni razlog zašto su na primer Harriere pored V.Britanije koristile i SAD. Ubrzo su uvideli da prednosti koje daje (specifična i nimalo jednostavna konstrukcija uvodnika i mlaznika promenjive konfiguracije) što se tiče dimenzija potrebne poletno-sletne staze, se odražavaju na drugu važnu karakteristiku (preko)morskog ratovanja a to je brzina koja je jedva nadzvučna. S obzirom da su letelice sa nosača aviona predviđene za udare iz značajne daljine, to je vreme dostizanja reona cilja suštinsko za faktor iznenađenja na kome se formira cela taktička upotreba istih. Srbija je zemlja relativno ,,malih“ dimenzija (dokazano i u NATO agresiji 1999) sa dosta velikim procentom teritorije koju čine brdsko planinski predeli locirani prema BiH, Kosovu odnosno Albaniji, Makedoniji i Bugarskoj (sve ove zemlje imaju NATO baze) pa je jasno da od ,,klasičnih“ aerodroma neće biti mnogo vajde (dokaz: Agresija 99), i ako uzmemo u obzir relativno ,,malu“ površinu zone dejstva avijacije u slučaju sukoba, ovakvi avioni bi mogli biti odlično rešenje za opstanak RV u ratnim sukobima. Naravno, ne treba zaboraviti da ovi avioni zahtevaju značajnu tehničku (a naravno i finansijsku) podršku jer su sve samo ne jednostavni i jevtini za održavanje.




        0



        0
  3. Pokusacu da dam komentar cisto iz zelje i nade da ipak nije sve tako crno kako je moglo da bude, a to je naravno da smo ostali na recima jednog ambasadora iz SAD da nasoj vojsci nije potrebno nista sem mozda par helikoptera kojima bi prevozili vojsku u stranim misijama. Sto se tice A.M znam ga kao veoma dobrog poznavaoca prilika oko naoruzanja i opreme vojske, ali prateci ga cesto nesto mi ovo ne lici na njega.Kada govorimo o takozvanom nasem novom naoruzanju koje po meni i nije tako novo, mislim da je vise rec o modernizaciji onog sto je vec postojalo i onoga sto smo nekada razvijali ali nije ili verovatno nije zazivelo u formi masovne proizvodnje. Ako pogledamo trenutno stanje u nasoj vojsci ,kako govore neke nase staresine a i znalci i vojni analiticari hvali nam sve od najprostijih sredstava pa i do onih najslozenijih. Trenutno mislim da je ovo hvatanje za slamku. Modernizacija ovog sto imamo u mnogim slucajevima moze da bude i korisna. Recimo modernizacija sistema “ kub“. Sistem je u upotrebi od 70-ih godina ,efektivnog dometa od dvadesetak kilometara i visinom od nekih 12-14ak kilometara. Modernizacijom dobismo sadasnji „buk M-1“ efektnog dometa od 50-km i visine oko 25 km sto i nije zanemarljivo. Treba reci da je ovo svakako Rusko i da se dobrim delom modernizacija radi uz njihovu pomoc. Sobzirom da smo u velikoj besparici i to je nesto. Sto se tice BUMBARA .Rusi u svakom slucaju imaju nenadmasne sisteme u oruziju za protivoklopna dejstva. Paleta ovih je velika : KORNET, METIS, KONKURS, VIHR, i.t.d . Sva ova sredstva su proizvedena u mnogo varijanti i sto se tice BUMBARA imaju veliko primutstvo jer i po dometu i po probojnosti daleko su ispred njega. Dometi ovih sredstava krecu se od 3000-10,000 metara za razliku od bumbara koji ima nekih 600 metara dometa. Probojnost Ruskih je od 1000 do 1500 milimetara dok je bumbarova svega 800 milimetara. Medjutim da ne navodim ponovo besparicu i ovo je nesto i bolje nego nista to je bar moje misljenje, nasi tereni za kretanje i manevarske sposobnosti mnogih oklopnih vozila je pravo polaganje ispita. To najbolje moze da zna Dragan jer u mnogim borbama za vreme rata tenkovi i mnoga oklopna vozila nisu mogli da savladaju terene po kojima ,receno u zargonu, samo koze mogu da hodaju. Sto se tice LASTE za nju pouzdano znam da je njenu proizvodnju poceo jedan Italijan ,pokusavajuci da obnovi neke delove proizvodnje u Utvi. Dosao je do ovog aviona koji je trebao da sluzi u komercijalne sfrhe ili kao sportska letelica. Kako je doslo do toga da je vojska resila da kupi ovu letelicu ne znam ,uglavnom za obuku je koliko sam uspeo da je vidim odlicna. E sada ono najteze i najskuplje , kako doci do savremenih borbenih letelica najmanje 4-te generacije. Postoje velike spekulacije na ovu temu u nju spada cak i ta da su nam Rusi ponudili 120 aviona. Ono sto ja recimo znam je da je dolaskom Putina u beograd gde je prisustvovao i utakmici Zveza ,Partizan ,Tadicu bila ponudjena pomoc za Srbiju u vrednosti od nekih 1o milijardi dolara ,naravno kao kredit a od toga 3 milijarde za naoruzanje, pod uslovom da ne ulazimo u NATO ,ali ni pod pritiskom da ulazimo u bilo koji drugi savez. Naravno nas vajni predsednik je obecao da ce posetiti Moskvu iste godine i odgovoriti mu sto nikada nije uradio. Sumnjam da je SAD verovatno obecavao kule i gradove bivsoj vlasti i nezvanicno receno nudjeni su nam neki polovni lovci F-16 isti oni koji su nudjeni i Rumunima a koje bi mi u ovakoj besparici placali ne samo parama veci i ko zna kakvim teritorijalnim ustupcima i ugovorima u korist NATO-a. Mislim da su nasi cak razmatrali ponude za f-18 i fabrike SAB, odnosno JAS-39 GRIPEN. Ovde ima mnogo nepoznanica. Citajuci o iskustvima drugih armija a narocito onih iz bivseg istocnog bloka a koje su pristupile NATO-a, veliki problemi su se pojavili oko onog najbitnijeg a to je naoruzanje za ove letelice. Jedina zemlja koja proizvodi rakete srednjeg i dugog dometa za ove avione je SAD a i one koje proizvode njihovi partneri mogu da se dobiju samo uz njihovu saglasnost i to u onom broju koji ovi odobre. Tako da imaju sitoaciju recimo Poljaci, Cesi, Madjari da imaju avione i nedovoljno ili nikako pojedinih raketa za njih sto dovodi u pitanje njihovu opravdanost kupovine ovih letelica. Sa druge strane to isto rade i Rusi kada prodaju svoje avione clanicama NATO. Sto se tice kupovine aviona od Rusa mislim da smo tu u prednosti ne samo zbog dobrih letelica koje mozemo od njih kupiti vec i naoruzanja za njih. Eto recimo skoro smo kupili od njih neznam bas tacan broj rakete R-27R dometa do nekih 80-ak kilometara sto je cak nesto malo vise od vidljivosti radara nasih MIG-29, koja iznosi mislim da nekih 70 km. Ako bi kupili MIG-29M2 sto smatram odlicnim izborom, jer je avion 4++ generacije, sa odlicnim performansama, odlicnim i veoma snaznim motorima sa vektorskim mlaznicama koje ovoj letelici daju neverovatne manevarske sposobnosti i naravno potpuno novom elektronikom, dobicemo letelicu koja je za nase podneblje savrsena. Radar ove letelice je odlican i dometa je od 120-150km sto naravno povecava i domet raketa koje bi koristili u ovom slucaju recimo cak i R-27EM dometa 170km ili pak R-27ER dometa do 130km ,sto je za nas prava stvar. Od Rusa sigurno ne bi bili ograniceni u kupovini . Naravno i ovde je pitanje kao to nabaviti i dali smo spremni na konfrotaciju sa ,ovde prvenstveno mislim na EU, jer ona u mnogome zavisi od SAD u donosenju politickih odluka. Nabavke nekih drugih aviona od Rusa sam MIG-29M2 mogu biti u vidu letelica SU-27,SU-30 ili pak avioncica isto tako dobrodoslog za ovo podneblje a to je JAK-130-131. Od ovih varijanti SU-27 je ja verujem dobar avion ali mislim da polako odlazi sa scene, dok JAK-130 spada u klasu aviona koje mi koristimo za podrsku pesadiji a to su G-4 ili orao ali nase treba mnogo modernizovati sto neznam dali se bas isplati kad se zna da JAK kosta 15-ak miliona dolara sa kompletnom opremom i naravno bice nov kad se kupi. Ostale tipove letelica kao sto su za mnoge favoriti za kupovinu kao recimo MIG-35, SU-35 ili PAK-FA-50 su lepe zelje ,jer MIG-35(unapredjeni MIG-29) je jos u eksperimentalnoj verziji a i da nije Rusi takvu tehnologiju nece prodati isto se odnosi i na ostale verzije. Jedina spekulacija se odnosi na SU-35 .Ovaj avion je u upotrebi u Ruskom vazduhoplovstvu u verziji SU-35BM i nezna se koliko je proizvedenih primeraka. Sada se testira nesto unapredjenija verzija SU-35S Koja ce takodje uci u sastav Ruskog vazduhoplovstva i oni ce sve su indicije biti okosnica Ruskog vazduhoplovstva sve dok ne pocne serijska proizvodnja PAK-FA-50 inace aviona 5 generacije. Oko PVO ,tu mozemo u mnogome promeniti sitoaciju u kupovini sistema TOR i PANTSIR-S1 i naravno modernizovati kub i to ne samo rakete vec i radare inace dzaba modernizacija. Sistemi S-300 i S-400 su sistemi koje necemo dobiti iskljucivo zbog tehnologije.Ovo se ne odnosi samo na nas i svako ko tvrdi da je kupio od Rusa neki od ovih sistema laze. Izuzimam izvorni S-300 PT ili PS koji ima najvecu daljinu od 90km i visinu od 15km. Inace unapredjenu verziju S-3oo FM (fort’m) nema niko isto kao ni S-400 Triumf. Rusima se vec desavalo da drugarski prodaju po nesto svojim privrzenim partnerima te je ovo zavrsavalo kasnije na zapad. U svakom slucaju voleo bih da nasa armija ponovo postane ono sto je nekad bila i da uziva postovanje u svetu a ne podsmeh i sazaljevanje treba se boriti na sve moguce nacine da dodjemo do sredstava jer okruzenje nam je u svakom slucaju takvo da u svakom trenutku moramo biti spremni na razna iznenadjenja ako nista vise a ono i kao faktor odvracanja ,jer jaka vojska jeste faktor odvracanja. A sto se tice avijacije ,po medjunarodnim konvencijama duzni smo da obezbedjujemo svoj vazdusni prostor ,u koliko nismo u mogucnosti obezbedjivace ga neko drugi uz masnu nadoknadu. Onda je valjda bolje da imamo svoju borbenu avijaciju i to bar za respekt komsijama.




    0



    0
    • Ako ti ne smeta, dodao bih da bolje ne kupujemo nikakve avione i PVO sisteme, ako nismo spremni da jenkijima kažemo „ne“. Ni meni nije jasno šta to Rusi vide u nama, ali stvarno sam pročitao da je ponuda bila čak za Mig 35, ali uslove za tu prodaju nisam pročitao (mislim na političke uslove). Ali kad bi se taj „perpetuum mobile“ i desio, mi i nemamo 200-tinak pilota, psihofizički spremnih na doobuku za avione 4 generacije (akamoli 4++). To je za nas nemoguća misija! Proizvedeno je 15-ak komada ovih Migova i već neko vreme su na borbenom testiranju i čujem da su rezultati fenomenalni, a da je razlog zašto se o tome ništa nije čulo u javnosti, ljubomora Suhoja i strah zbog ugovora o prodaji 90 aparata tipa Su 35s do kraja 2018. Putinov zahtev je bio da se ugovor uslovi sa rokom isporuke do kraja 2016. Dakle sve se vrti oko „stolice“ na koju će Srbija da sedne! Ako ćemo i dalje da sedimo na „dve stolice“… mrka kapa za bilokakvu modernizaciju i u najboljem slučaju, pravićemo tenkiće. Prošla su vremena „Istok zapada i zapad istoka“, takva prostitucija više nije okvir u kome može da se „pliva“, a da se napreduje…




      0



      0
    • Ovo je baš kvalitetan prikaz prioriteta. Dodao bih kao rezervista PVO sa borbenim iskustvom i tehničko lice elektrostruke da je važno na osnovu iskustava prethodnih ratova razviti ,,PVO gerilu‚‚ za što su potrebna lako oklopljena vozila sa platformama za postavljanje spregnutih optičkih/TV i IC/radarskih sredstava (Ivecov Massif ili neki civilni projekat koji bi se doradio, recino Duster) sa raketom modularne konstrukcije. Na ovu terensku platformu ide sve od Strele2-M do Šila, protivoklopnih, protivpešadijskih i drugih oružanih sistema. Raketa koja bi se koristila za ova rešenja bi trebala biti modularne konstrukcije da bi se koristile bojeve glave različitih namena a po potrebi i raketni pogon. Ovakva raketa bi bila univerzalna platforma za protivoklopna, protivazdušna, protivpešadijska dejstva, što bi zavisilo od tipa vođenja, glave i pogonske grupe. Kad kažem protivvazdušna mislim praktično više na protivraketna dejstva po krstarečim raketama i sporoletećim objektima helikopterima, bespilotnim letelicama. Ovakav sistem podržan vlastitom ultralakom bespilotnom letelicom kao taktičkim komunikacionim centrom, opremom za mapiranje situacije, sa ometačim, IC i dipolnim mamcima bi značajno poboljšao kvalitet PVO i poboljšao zaštitu na malim visinama (koje prema dosadašnjim iskustvima) agresor koristi kao primarni udar (dakle maksimalno računa na učinak istih). Dakako postojeće ali i nove generacije protivgradnih raketa bi trebale da dobiju i vojnu komponentu. Ovi predlozi idu ka unifikaciji i razvoju univerzalnih platformi za različita dejstva a ne specijalističkih rešenja koja polako napuštaju i neuporedivo veće i ekonomski i vojno snažnije zemlje od Srbije. Veliki kvalitativni skok efikasnosti našeg oružja bi doprinelo široko uvođenje pasivnih IC/UV osmatračko/nišanskih sistema domaće proizvidnje, sredstava za smanjenje IC/radarskog odraza, iz rada jeftinih brzo sklopivih i rasklopivih kamuflažnih sredstava kao i komunikacionih sredstava širokog frekventnog spektra. Neverovatno je kako se izuzetno složeni sistemi uspešno ometaju ili tačnije obmanjuju sa priručnim, jevtinim rešenjima (mikrotalasne pećnice itd.)




      0



      0
      • Hmm. Zanimljiva konstatacija . Kada bi mogao da predlozim sta da se nabavi za nasu vojsku u svakom slucaju bi odabrao nesto sto bi maksimalno uticalo na zastitu zivota vojnika a imalo visok ucinak u eksplataciji. Za ono o cemu ti pricas postoje idealna resenja. Recimo za prevoz vojnika u zonama visokog rizika neophodna su oklopna prevozna sredstva naravno ne mislim pritom na tenkove vec na kamione i dzipove i da po mogucstvu imaju sto visi stepen zastite. Recimo „Kamaz triumph“ ili vozilo VPK 3927 VOLK ili pak SPM-3 medved. Sto se tice Dzipova ja stvarno neznam sta fali recimo vozilu „GAZ 2330 TIGR“. Ovo vozilo se radi u gomili varijanti i jedn od njih je recimo vozilo koje nosi rakete za protivoklopna dejstva a bogami i dejstva protiv niskoletecih ciljeva prvenstveno helikoptera. Takodje postoje verzije za elektronska osmatranja ,radare prisustva i.t.d. Nedavno sam naisao na dobar materijal za oklopno vozilo „MARADER“ Mislim da ga proizvodi Juznoafricka republika. Izuzetno vozilo koje pruza visok stepen zastite ali je zato i cena visoka kosta nekih 450.000 dolara. Pisem ovo zato sto hocu da istaknem da je konacno vreme da i nasa vojska kada ide na rizicne akcije ne ide u lade nive ,puhove, tamove i ko zna kakve jos konzerve vec da pocne da upotrebljava ono sto upotrebljavaju sve moderne vojske sveta. Zivoti nasih vojnika u svakom slucaju dragoceniji nego cena sredstava za njihovu zastitu i tu se nadam brzoj promeni na bolje naravno.




        0



        0
    • Nisi Lazanski, nisi Drecun, ali svaka ti cast, znalac jesi i lepo si sve napisao…dodao bih – za nasu malu zemlju samo vrhunski PVO, a ostalo kako si rekao…




      0



      0
    • jerl ti covece boziji znas koliko stanovnika ima srbija i na kojo se povrsini.kakvi avioni pvo sistemi namogu ovo malo vojnika da naoruzaju sa boljim pesadiskim naoruzanjem ,nosi se ista puska 60 g malo modifikovana pa su joj performanse jos losije nego pre.i najbitnije od svega sa kojim parama to kupiti kad smo toliko zaduzeni,i koliko ima nesrecnika koji nemaju krov nad glavom i parce hleba.




      0



      0
  4. Neminovno je da na dve stolice vise nece moci a iskreno se nadam da cemo odabrati onu pravu. Sto se tice pilota obuka ce resiti problem. Za mig 35 znam da je proizvedeno svega nekoliko komada i da se uglavnom ispituju dok je MIG-29M2 ponudjen na treziste. Sto se tice proizvodnje borbenih aviona Rusije veruj mi i to znam pouzdano sa Rusima nikada nisi nacisto sta proizvode i sta imaju proizvedeno, mnogi od nas su u velikoj zabludi ako misle da znaju sta Rusija ima. Ovih dana na nekoliko portala vodi se prava polemika oko toga da ako dobijemo proizvodnju tenkova dali treba prihvatiti jer to smatraju oruzijem proslosti. Imam blizu 60 godina i ne pada mi napamet sa nikim da se nadmecem i teram ko vise zna o naoruzanju ,ali kad vidim da se u polemiku ukljucuju i oni koji cak ispred svog imena nose pseudonim DR a iznose teze kako je recimo T-90 nastao od naseg M-84 ,onda neznam dali sa takvima uopste treba polemisati. Kako takvome dokazati da tenk kao oruzije nikada nece nestati vec ce se razvijati do neslucenih granica. na kraju krajeva zasto bi onda neko izmisljao borbene avione i helikoptere za protivoklopna dejstva ,ili pak tvrdnja da nam oklopni transporteri nisu potrebni ,da je bolje imati gomilu snajperista i tako to, mozes i sam zakljuciti gde diskusija vodi. meni to lici da je najbolje vratiti se na luk i strelu, ali sta je sa protivnicima koji tako ne misle? Ti si ratni veteran i imas duboko moje postovanje i ubedjen sam da veoma dobro znas koliko nas je kostao nedostatak savremene opreme ili neremontovana tehnika. Za rat treba biti spreman u svakom momentu jer neprijatelj u svakom slucaju ceka svoj trenutak kada smo najslabiji a nismo daleko od toga. Sto se tice neprijatelja neki tvrde da ne postoji ali dovoljno je pogledati nase okruzenje a bogami i unutrasnje prilike i bice sve jasno. Dragane Imas moj veliki pozdrav!!!




    0



    0
  5. Ne razumem se u ratnu tehniku i avione.Nisam pratio šta se sve i ko proizvodi. Razumeo sam da za ono šrto mi možemo proizvesti postoji tražnja. Da su naši avioni dobri školski avioni i najjeftiniji u klasi i da se mogu prodati.Na taj način bi se došlo do novca za nabavku onih sredstava koje mi ne možemo proizvesti. Na kraju, u prošlosti smo proizvodili razne tipove naoružanja i vojne opreme i to prodavali i ne može se reći da su bili najbolji ali su bili dobri za cenu po kojoj su nuđeni i ispunjavali su uslove kupaca.
    Ako se ovako sagledava problem onda se isplati ulagati u proizvodnju i modernizaciju domaće vojne opreme.
    Na kraju, saglasan am da se moramo opredeliti na koju ćemo stranu.Na onu koja nas stalno uslovljava i omalovažava ili evro-azijsku koji nas ničim ne uslovljavaju sem da odlučimo .
    S poštovanjem.




    0



    0
  6. Поштовани, пошто се на коментаре не плаћа порез ево и мене. Међу постављеним коментарима има родољубивог размишљања и лепе дискусије. Лично мислим да Србија још не може да се определи за Русију јер је у окружењу и под потпуном контролом Нато-а. Отргнути се од ових насилника је исто као раније отргнути се од Турака. Бојимо се да ће нас ратом уништити. Зато морамо као под Турцима да будемо истовремено послушни џелатима и чувати своју земњу и народ. Некада имам утисак да нам је било лакше под Турцима него сада. Велику војску не можемо имати, то нам неће дозволити (као што ми Мађарима нисмо дали од 1918 па до 30тих година прошлог века да имају војску). Поред строгог надзора ми смо финансијски слаби. Имамо нешто технике са којом морамо да се сналазимо. Копнена снаге :као најмасовнији род српске војске ићи на модернизацију стрељачког наоружања и опреме. Српског војника опремити да буде способан дејствовати у свим временским условима, значи и НОЋУ. Потребна су нам возила као што су ЛАЗАР (прототип) да заменимо камионе у моторизованим јединицама. Лазар у 4х4 варијанти је такође јако пожељан да се замене Пухови,ЛандРовери и слично. Моторизована пешадија захтева врхунску заштиту уз ватрену подршку возила. Спровести унификацију у артиљерији, свести на калибар 155мм. 105мм и 122мм нека производе за извоз. Гвоздике повући.Самоходну Нору купити. Ракетну артиљерију свести на 1-2 калибра. Све ово смањује трошкове, олакшава логистику и обуку. Поседујемо више од 500 БВП-а М-80. Возило осавременити са новим наоружањем и опремом. Тенкове такође. Бвп-возила и тенкове сврстати у 4-5 механизованих бригада. То је неких 15хиљада војника. 5 моторизованих бригада са Лазаром 8х8 и 4х4. То су додатних 15-20хиљада. Једна специјана бригада (3000 војника) од којих један хеликоптерско-десантни батаљон (12-14 Ми-17). Једна брдска бригада 3500 војника. Професионална војска која је обучена и опремљена да дејствује у свим временским условима. То је додатно 20хиљада војника. Значи део технике модернизовати домаћим решењима, а део купити ново ДОМАЋЕ. ПВО :сматрам да би требали почети са заменом радарских система и ракетних система ПВО. Купити нове осматрачке радаре и ПАНЦИР. Панциром постепено заменити Неву и Куб. Имамо сада 3 такозвана дивизиона Куба (самопокретна средства)и 2 дивизиона Неве(фиксна средства). Пациром добијамо савремено самоходно решење за наредних 30 година домета 25км (по правцу). Купити нова средста ЕИПЕД. По могућности купити 1-2 дивизиона С-400. Ово би био наш ФАЛАНКС и угрозило агресорску авиацију ван нашег ваздушног простора. Агресорска авиација би морала прво да се бори ван наше територије. Средства која дограђују наш одбрамбени потенцијал су 1 ескадрила СУ-35, 8 Јак-130 и крстареће ракете. Ако наредних година немамо ловце није катастрофално. Важнији је ПВО и ЕИПЕД. 3/4 наше земље је брдовито-планинско. Више технике нама не треба. Равницу на северу Србије можемо бранити механизованим бригадама. Брда и планине моторизованом пешадијом и специјаним јединицама. Ту је и брдска бригада.Све у свему 35хиљада активне (професионалне) војске опремљене одговарајућим средствима за одбрану у свим временским условима (Логистичке и Наставне центре нисам рачунао као и речну морнарицу. Резерву и снаге МУП-а нисам рачунао. Као што видимо доста можемо домаћом производњом учинити да се побољша борбени потенцијал. Али ништа од те маште. Изгледа да ћемо ми као и Мађари : Имамо морнарицу а немамо море.




    0



    0
  7. Kada drzava nema nezavisnost i „svoje ja“, potpuno je beznacajno kakvo oruzje nabavlja.




    0



    0
  8. Pozdrav svim ucesnicima u diskusijama.Slab sam poznavaoc ratne tehnike i samo naslucujem mogucnosti nase vojne snage tj slabosti,ucesnik sam ratova u jedinicama pvo ali samo kao obveznik drugog roda vojske.Slusajuci neke pametne ljude koji lepo pricaju,doslo se i do price o „Tunguskoj“.To je nekakav raketno-artiljerski oklopni transporter velikih moci koji se rasporedjuje u sistem saca,kao releji mobilne tel.radi uzajamne zastite.Sad da ja bas ne navodim moja saznanja o tom oruzju koja su inace skromna,zeleo bih objasnjenje o tom oruzju i do njegove cene i da li bi se sa velikom kolicinom tog oruzja kad bi se prekrila teritorija nase zemlje u kombinaciji sa drugim postojecim sredstvima pvo-kub,neva,radarima i njihovom zastitom od tunguski, mi kao mala zemlja uspesno odbranili od napadaca!?Hvala na buducim komentarima!




    0



    0
    • Ovaj sistem se radi u nekoliko varijanti i uglavnom je osnova za novije trupne artiljerisko raketne sisteme danasnjice. Postoje varijante 9K22,9K22M ili pak 9K22M1. Kao sto sam rekao spada u trupne aljtiljerisko raketne sisteme srednje klase. Sistem poseduje dva mitraljeza od 30 milimetara koji su pojacana replika ZSU-23-4 dometa izmedju 2000-4000 metara i brzinom paljbe od 1900 pa sve do 2500 metaka u minuti. poseduje 8 raketa iz familije 9M311 ili NATO oznka SA 19 ili SA-N-11. Rakete su dometa po operativnom rang oko 8km dok im je visinski domet oko 3500 metara. Sistem je usao u proizvodnju 1982 i do danas je pretrpeo mnoga unapredjenja i izmene i u konstrukciji i u samom dometu oruzija. Pre bombardovanja tadasnja nasa vlada je bila u pregovorima koliko se secam sa Belorusijom o kupovini nekih 40-ak ovih sistema ali su pregovori poceli prilicno kasno, odnosno neposredno pred sam pocetak rata. Verovatno bi namm posluzio ,ali ipak mislim da za onu vrstu bombardovanja koju je NATO koristio protiv nas ,trebalo bi nam nesto mnogo ozbiljnije i sa vecim dometima. Nije lose pomenuti da je na konstruktivnim resenjima TONGUSKE M1 osvanuo recimo mnogo usavrseniji sistem PANTSIR-S1 koji bi nam po svim njegovim karakteristikama bio upravo ono sto nam je bilo neophodno i sto bi u svakom slucaju trebalo nabaviti i za ubuduce. Ukratko mitraljezi su otprilike istih karakteristika kao i kod TONGUSKA ,ali su zato rakete mnogo bolje. Recimo domet njegovih raketa je po operativnom rangu oko 20 kilometara dok je visina dejstva oko 15 kilometara. Radi se u dve verzije sasije i to na kamionu i na gusenicama za kojom vlada velika potraznja . Cena kostanja i nije bas mala komad kosta oko 15 miliona dolara sto znaci da treba dosta para. Ima jos ovakvih sistema od kjih bi mozda izdvojio recimo TOR M1 koji takodje zauzima veoma visoko mesto u zastiti od nepozeljnih naleta takodje sa 8 raketa slicnog dometa kao i PANTSIR ali mu je cena malo vece i krece se cak do 25 miliona dolara,ali sta da se radi ako je bezbednost u pitanju onda se o ceni mnogo ne diskutuje.




      0



      0
  9. Ljudi, znate li vi o čemu pričate?
    Ja kad sam bio uvojsci 2002. godine (a ne vidim da se nešto mnogo sada promenilo, osim „profesionalizacije“), oni bre nisu imali ni kanape za čišćenje pušaka.

    Ja im doneo 40-ak komada i rekao da im je čovek koji radi u remontnom zavodu poručio da je dovoljno da pošalju svojoj komandi zahtev sa spiskom tih sitnica, i da bi im sve bilo poslato, ali meni poručnik kaže ovako:
    – Ma gde da to šaljemo komandi, rekli bi nam „mi se ovde bavimo ozbiljnim stvarima, refornom vojske itd., a vi nas smarate nekim kanapima za čišćenje pušaka i posudicama za ulje!“

    I onda se pitamo što je propala vojska.
    Pa propala je zato što nikoga nije briga da li vojniku čizma upušta vodu, da li mu šlem žulja glavu (novi šlemovi američkog tipa koje je isporučivao Mile Dragić, imaju unutra neke trake od kojih vam niknu čvoruge po glavi), i da ne navodim dalje.

    Tek kad se te „sitnice srede“ može da se priča o nekom ozbiljnom naoružanju.

    Da ne pominjem šta se radi kad nailazi kontrola, na primer za PP aparate. Pozajme se ispravni iz druge kasarne da se popuni broj, pa se veče tog dana sve pošalje u kasarnu u koju sutra ide kontrola.
    I sve na prvi pogled super, svi imaju dovoljno ispravnih PP aparata za zaštitu od požara, tako da sve starešine dobiju ODLIČNU OCENU, a realnost je mnogo mnogo surovija.

    Pa znate li koliko u vojsci ima kamiona kojima samo auspuh nije ispravan, i oni trule parkirani jer ne smeju da se startuju motori čak ni jednom mesečno zbog progorelih auspuha?

    Koliko se puta desilo da inženjeriji sa buldožera skinu neki vitalan deo koji košta basnoslovno (npr. pumpu za hidrauliku i sl.)?

    Mi ovde pričamo o nekih 100 aviona, o S-300…
    Pitajte ljude koji zaista nešto znaju a bili su u ratu 1999. godine – nismo imali šanse i da smo imali S-300, jer bi poslali po 500 tomahavka svako veče i kad-tad bi taj S-300 bio uništen, a onda…

    Ako hoćemo da se branimo od NATO ili nekoga te snage, jedini način je ono što rade rusi i kinezi. Npr. kinezi oko Pekinga imaju 120 sistema S-300 i još mnogo toga (i ovo je podatak od pre 7-8 godina), pa ko hoće da krene, neka prvo dobro razmisli.

    Uz S-300 ili S-400 mora da se uzme neki Antej (2500 kao stariji ako ga prave, ili noviji) za obaranje niskoletećih raketa ili još bolje Tor koji je baš za obaranje niskoletećih raketa, ali toga treba baš baš puno da bismo bili 100% sigurni da S-300/400 neće biti uništen.

    S-400 ima ograničen broj ciljeva koje može da prati i gađa, i recite vi lepo, koliko treba tih sistema da bismo zaustavili 300-400 aviona koji istovremeno krenu na nas (kao 1999. god.)? A čim ispalimo jednu raketu ka njima, znaju gde smo i sledi lansiranje 500-600 raketa vazduh-zemlja koje vrlo teško možemo zaustaviti, osim ako imamo jedno 200-300 vozila Tor ili nečeg sličnog: http://en.wikipedia.org/wiki/Tor_missile_system

    Uostalom, i ne trebaju im avioni. Irak kad su napali, prvo su svako veče lansirali po 500 i više tomahavk raketa, pa su avioni išli tek posle.




    0



    0
  10. Sta radi nasa borbena avijacija kad chemtrails avioni nesmetano sipaju aerosole nad nasom zemljom svaki dan?

    Ima li pilota i pripadnika PVO koji ce reagovati na ovo svakodnevno trovanje vlastitog naroda po savesti a ne po naredjenju?

    Hvala




    0



    0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *