Москва прави најбољи авион на свету

Пише Богдан Ђуровић

Прослављајући век руске ратне авијације, огромни капацитети наменске индустрије окренути су развоју пете генерације ловаца бомбардера и „невидљивих“ стратешких бомбардера-ракетоносаца

 

Ратно ваздухопловство имаће кључну улогу у очувању националне безбедности Русије, и та улога ће само расти, поручио је прошле суботе председник Владимир Путин на прослави стогодишњице руске војне авијације, у подмосковском Жуковском.
„Данас, када реализујемо обимне планове наоружања армије и флоте, развој и усавршавање снага Ратног ваздухопловства један је од наших кључних и безусловних приоритета. Посебан акценат биће стављен на стварање перспективних авионских комплекса стратешке и оперативно-тактичке армијске авијације, на опремање високопрецизним оружјем, средствима радиоелектронске борбе, као и беспилотним борбеним и извиђачким авијационим комплексима“, истакао је Путин, најављујући да ће Оружане снаге РФ у наредних осам година добити више од 600 нових авиона и 1.000 хеликоптера, не рачунајући у тај број летелице које ће проћи дубоку модернизацију. А дан раније, командант РВ и ПВО РФ Виктор Бондарев изјавио је да ће руска борбена авијација, само до краја ове године, добити око 180 нових авиона и хеликоптера, док је у 2011. ова бројка износила око 120 нових ваздухоплова.

СВЕОПШТА ВОЈНА МОДЕРНИЗАЦИЈА

[restrictedarea]

Бондарев је нагласио да у руске јединице сада пристижу тактички бомбардери Су-34, као и борбени хеликоптери Ка-52 и ударни Ми-28. Осим тога, према речима Бондарева, руске ПВО снаге опремљене су данас стопроцентно конкурентном ракетном техником, као што су дугометни системи земља-ваздух С-400 и С-300 разних модификација, и систем кратког домета „Панцир-С1“, који служи за одбрану мањих објеката и самих ПВО инсталација. Како најављује Бондарев, у склопу свеопште војне модернизације у коју ће Русија да уложи више од 500 милијарди долара, до 2020. све јединице биће опремљене искључиво новим С-400 и савременим ракетним системима „Витез“. Русија је престала да производи и опрема своју војску системима С-300 и ту улогу преузеће снажнији „Витез“, који по ватреној моћи и борбеним могућностима вишеструко превазилази славног претходника.
Посматрачима неће промаћи да на овом импресивном списку – недостаје најважнији део. Круна руског наоружања јесу борбени авиони. Одговор зашто их нема на списку је једноставан: Москва не жели (изузев делимично Су-34 и Су-35) да своју војску опрема авионима генерације „четири плус“ и „четири плус плус“, чија су основна идејна решења стара и по више од две-три деценије. Напротив, огромни капацитети руске наменске индустрије окренути су убрзаном развоју нове генерације „невидљивих“ ловаца-бомбардера (ПАК ФА) и стратешких бомбардера (ПАК ДА).
Ови пројекти развијају се под именом ПАК ФА (Перспективни Авијациони Комплекс Фронтовске Авијације) и ПАК ДА (Перспективни Авијациони Комплекс Дугометне Авијације), што су ознаке за пројекте оперативно-тактичког борбеног авиона пете генерације „Сухој“ Т-50 и још неименованог стратешког стелт-бомбардера компаније „Тупољев“. Пред овај бомбардер-ракетоносац постављен је задатак да прелети 15.000 км брзином од 2.200 км/ч и испоручи 24 тоне бомби и ракета на циљ. И да при том остане непримећен за противничке радаре. Са овим технолошким чудом од бомбардера, чија би пројектна фаза требало да буде окончана следеће године, Русија планира до краја деценије да замени апарате из совјетског доба Ту-95 и Ту-160.
Најдаље кроз три-четири године јединице руског РВО почеће серијски да се попуњавају другим бисером домаће авиоградње – ловцем бомбардером пете генерације Т-50. А то ће бити најбољи борбени авион на свету! Он већ постоји у облику три прототипа (ускоро стиже и четврти), који су до сада одрадили стотине пробних летова. И није тајна да Путин на сваки начин стимулише руске инжењере да максимално убрзају рад над преосталим виталним склоповима новог „сухоја“. Обилно финансирање у последњих седам-осам година већ је дало резултате: три дана уочи прославе стогодишњице руске ратне авијације у небо се винуо трећи прототип Т-50, опремљен најсавременијим радаром са активном фазираном решетком (електронским скенирањем), који „види“ ваздушне и копнене циљеве удаљене до 400 м!

НИ НЕБО НИЈЕ ВИШЕ ГРАНИЦА
И даље остаје отворено питање мотора за нову летелицу. За сада је тај проблем „премошћен“ коришћењем модификованог мотора АЛ-41Ф1 научног института „Сатурн“ из Рибинска („Производ 117“ или „Тип 30“), чија је претходна варијанта, како су писали поједини медији, коришћена код авиона Су-35. Међутим, иако се процењује да је развој Т-50 Русију већ коштао више од пет милијарди долара, питање мотора и даље остаје горуће. Да би се досегао жељени максимални потисак од 20 тона (амерички конкурент Ф-22 „Рептор“ постиже 18 тона), очекује се развој новог мотора, већ названог „Производ 129“. Експерти упозоравају да је од изузетне важности да се овај посао што пре приведе крају, а надлежни одговарају да рад на новом мотору „иде брже од плана“. Ако заиста буде тако, Т-50 биће најбољи борбени авион на свету.
Нови радар успешно је тестиран прошле недеље на трећем прототипу Т-50, у режимима ваздух-ваздух и ваздух-земља, проверен је и рад оптичких канала. Овај радар направљен је искључиво од руских домаћих елемената, и омогућиће ПАК ФА да распознаје групне и појединачне циљеве стотинама километара далеко и да дејствује на више њих истовремено. Нови компјутерски систем омогућиће сигурну везу, али и радиоелектронско ометање. Пето поколење борбених авиона разликује се од претходника по три основна критеријума, који су били постављени пред совјетске и америчке конструкторе још 80-их година, када су две суперсиле започеле развој нових борбених апарата.
Прво, неопходна је слаба уочљивост за радаре и друге сензоре, коришћењем стелт технологије и скривањем наоружања у унутрашњим одсецима авиона. Друго, то су суперманеварске способности, захваљујући моћним моторима са управљивим вектором потиска који омогућују надзвучне брзине без употребе форсажа, односно допунског сагоревања, што моторе пете генерације чини знатно издржљивијим и дуготрајнијим. Трећа одлика јесте интегрисани комплекс радиоелектронске опреме, што овим авионима омогућава извиђање ваздушног простора на много већој удаљености него раније и размену информација са другим системима у реалном времену. Краће речено, у сусрету са авионима четврте генерације, нови апарати их уочавају знатно раније, стављају их на нишан и дејствују по њима пре него што буду и примећени. И у случају блиског ваздушног боја, захваљујући суперманевру и већој брзини кретања, авиони четврте генерације имају мале шансе против Т-50 и његових америчких конкурената – Ф-22 „Рептора“ и Ф-35.
Овде се намеће питање: који авион је бољи, руски или амерички? У односу на Ф-22, руски Т-50, како оцењују експерти, има боље маневарске способности, али је због тога његов „стелт коефицијент“ нижи, јер су ова два параметра у дијаметралној супротности. Руски војни и државни врх одлучио се за боље летачке карактеристике уместо веће „невидљивости“, док су у осталим параметрима ова два авиона веома слична, укључујући и њихове димензије. Међутим, Американци су после око 180 примерака прекинули серијску производњу Ф-22 прошле године, због цене од 150 милиона долара. На њихову одлуку утицали су и огромни трошкови одржавања ових осетљивих машина, па су се окренули развоју мањег и јефтинијег, али у сваком погледу знатно слабијег Ф-35, који кошта у просеку око 100 милиона долара – колико ће стајати и моћни руски Т-50!
Тако ће руски авион по истој цени нудити много више од Ф-35, надмашиће параметре Ф-22, али ће коштати за трећину мање. У Вашингтону признају да малени Ф-35 неће моћи да умакне руским системима С-400, а о долазећим С-500 да се и не говори. Све наведено указује да ће руски авион бити убедљиво најбољи на свету. А за разлику од Вашингтона, који крије „Рептор“ као змија ноге и својим европским „савезницима“ нуди само слабашни Ф-35, Москва је вољна да продаје Т-50 широм света. То ће руској наменској индустрији дати снажну финансијску инјекцију и омогућити да крене у правцу развоја шесте генерације борбених авиона, за коју је командант РВ и ПВО Бондарев већ рекао да ће бити беспилотна и користити вештачку интелигенцију.
„Није далек тај корак када ћемо успети да победимо гравитацију и започнемо са интерпланетарном навигацијом“, поручио је Бондарев на прослави великог јубилеја. За Русе не важи више стара изрека да је „само небо граница“.  Они се, очито, спремају да оду и коракдаље.

[/restrictedarea]

4 коментара

  1. PERJOD MAJKO ROSSIJO…SPASI NAS MALE OD NAJEZDE AZDAJE SATANISTICKE…AMIN GOSPODE.

  2. Боже, шта ће све амери направити док овај Т-50 “ПАК-ФА” који је још увек у фази прототипа, уђе у оперативну употребу. Иначе, Т-50 руси праве као одговор на амерички Ф-22 Раптор који је у употреби већ десетак година, са борбеним искуствима у Ираку и Афганистану, а спрема се за Сирију и Иран… За десет година кад ПАК-ФА почне да у пар ескадрила користи руска авијација, бојим се да ће и он и његов “такмац” Ф-22 бити застарели… Да не говоримо да рецимо руси немају одговор на Б-2 Спирит, тј. ни не покушавају да направе нешто попут њега (који је бомбардовао Србију, Ирак и Афганистан). Кад амери комплетирају АБМ-штит, узму Сирију, Иран и Северну Кореју, “џентлменски” се договоре са Кином, ајој браћо Руси, тешко вама, џабе ће Вам бити модернизација…

    • jovane, da li znate da su pre par meseci prizemljeni svi raptori zbog sistemske greske. nemojte da favorizujete one hulje,pa rusi to bolje rade ,ali se ne eksponiraju kao ovi.

  3. ma daj kakav f 22 on je prizemljen zbog ucestalih kvarova piloti gube kompresiju u kokpitu, daleko od toga da to nije dobar avion ali primecujem da mnogi ovde hvale americke avione a znamo da oni nikad nisu imali sukobe gde bi se sreli sa nekim ozbiljnim vazduhoplovstvom.A ovaj suhoj je poslednja rec tehnologije migovi su jos pre 25 godina imali sistem nisanjenja u kacigi pilota da ne pricamo sad o ovim novim avonima rakete dometa 400 km.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *