Ратко Паић: СА РУСКЕ СТРАНЕ СВЕ ЈЕ СПРЕМНО ЗА ВЕЛИКИ КРЕДИТ НАМЕЊЕН СРПСКОЈ ИНФРАСТРУКТУРИ

Сваком становнику Србије, а поготово страном туристи, који се последњих година, па и деценија, барем једном возио по српским пругама, морало је одмах упасти у очи стање у којем се налазе домаће железнице. А то стање би се могло описати, најблаже речено, као врло проблематично. Наиме, вожња железницом је данас постала синоним за губљење драгоценог времена, поприлично малтретирање, као и за кидање танких нерава. Добро је познато у којој мери су наши возови спори и непоуздани, па је зато на ту тему испричано и доста вицева и анегдота. А то се нарочито односи на вицеве који отприлике почињу на следећи начин: «Возио се једном приликом Јапанац возом, а возио се и Србин…». И наравно, као што претпостављате, а и сами знате из сопственог искуства, Србин је завршио своје путовање потпуно изнурен и са колосалним закашњењем. Међутим, постоји реална нада да ће овакве анегдоте у блиској будућности барем донекле постати прошлост. Наиме, ради се о томе да је напокон на видику реализација великог руског кредита у износу од 800 милиона долара, који је намењен обнови српске железничке инфраструктуре и набавци нових возова. У Русији је тај новац већ спреман, и руска страна је већ послала све потписане документе, а да би та финансијска средства била на располагању потребно је да у Србији парламент ратификује уговоре, односно да почне са радом нова влада, а затим да се изврши ребаланс буџета и обезбеде гаранције, то јест учешће српске стране у износу до 15 процената у укупној вредности поменутог аранжмана. Приликом недавне посете српског председника Томислава Николића Москви, и његовог разговора са руским председником, Владимир Путин је поновио спремност Русије да се инфраструктурни пројекти у Србији реализују уз помоћ руског кредита, и тада је од председника Николића затражио да пружи свој допринос што је могуће бржем завршетку потребне процедуре. Такође, он је притом додао да сада све зависи од тога када ће српска страна направити пројекте и припремити техничку документацију. Двојица државника су се сагласила и да реализација тог кредита представља приоритет за Србију и Русију. Иначе, у плану који је настао као резултат преговора између српских и руских железница, говори се да ће кредит бити употребљен за изградњу другог колосека пруге између Београда и Панчева у дужини од 15 километара, а такође и за њену електрификацију, затим за изградњу пруге између Ваљева и Лознице у дужини од 68 километара, за реконструкцију 200 километара пруге Београд-Бар, као и за реконструкцију 111 километара пруге на Коридору 10. Што се тиче услова под којима је кредит добијен – ради се о камати која ће на годишњем нивоу износити 4,1 посто, уз отплату у року од 10 година са грејс периодом од четири године. Рок за повлачење одобрених појединачних кредита за одређене пројекте у оквиру руске позајмице биће 5 година, па ће се стога период мировања отплате рачунати од оног момента када новац буде повучен. Планира се да ће радови на модернизацији српске железничке инфраструктуре бити завршени у року од три до четири године. Стога, ако у догледно време буде уложено довољно напора да се у најбржем року учине сви преостали неопходни кораци процедуралног карактера, онда ћемо вероватно једног дана престати да се смејемо вицевима на рачун неудобности и кашњења српских возова. Можда ће нам у том случају ускоро постати сасвим нормална прича која почиње са речима: «Возио се једном Србин возом… и стигао тачно на време».

Извор: Глас Русије

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *