Пише Драган Хамовић
Духовно проистекао из свога века, подржан знањима много старијим, успео је Јован Христић да своју епоху надрасте, успео је да пише песме истинито, јасно, а дубоко, окружен збрканим светом и површним или неразговетним идејама, све безнадежније откинутим од живота
Навршило се десет година од смрти Јована Христића, значајног песника и једног од водећих есејиста српске књижевности, вишестраног прегаоца у позоришту, као и зналца што је као уредник и преводилац увео у нашу културу подуги низ незаобилазних теоријских и песничких дела протеклог века. Бележимо и пола века од објаве песме „Федру“, по којој свакако остаје запамћен. Христић је, у доба свакојаке пометње, пример аутора насушне мере и равнотеже.
УЗВИШЕНА МУДРОСТ
„Модернизам истиче из једне илузије и он представља једну илузију, илузију кидања са традицијом, и то га осуђује да или лебди у празном, или да буде бесмислен пошто је кидање са традицијом у већини случајева само изговор да се пишу бесмислице“, писао је далеке 1956. године Јован Христић, чија суштинска припадност модерним токовима не може бити спорна. А иза описане лажне и неупитне „модернистичке“ заставе заклањају се до дан-данас толики случајни и безизгледни, који би још да буду еталон или судије за вредности, успостављене раније или скорије. Личности као што је био Христић, који „не муте воду да не би изгледала дубља“, и нама и свету данас недостају или су заглушени бучним и смутним гласовима. Срећом, можемо читати написано. A пре осталога, свако мало нам се навраћају у свест речи с почетка песме „Федру“ – стихови које као да изговарамо ми данашњи, о нашем актуелном „тавном часу“: „живели смо / у временима сасвим очајним. Од трагедије / Правили смо комедију, од комедије трагедију.“ Сасвим очајни или пак помирени, сведоци смо, па и вољни или невољни саучесници раздобља када се убрзана релативизација вредности претворила у опасну инверзију, када се обрнуло наглавце много шта на чему почивају вајкадашња духовна стремљења, појединачна и заједничка.
Јован Христић у „Федру“ наводи и кључне речи своје укупне књижевне и умне акције: „озбиљност, мера, мудра узвишеност, узвишена мудрост“. Од часа достизања пуне ауторске зрелости (а то је управо почетак шездесетих година) мало ко је, у иначе толико претенциозној књижевности двадесетог века, делао с толиком ерудитном подлогом и прочишћеним сензибилитетом, отворен за савремене појаве колико и за вредности из опште и националне традиције. Традицију је Христић, за себе и потребе свога дезоријентисаног нараштаја, наново откривао – поготово њене маргинализоване делове, усред епохе чија је матица убрзано доносила и односила невредности и вредности, наслеђене и нове. Откриће магистралног маргиналца европске модерне поезије, песника модерне Александрије Константина Кавафија – значило је и Христићу потврду да је могуће остварити жељену и прегледну синтезу.
Упоредо са стиховима, Христић од својих почетака пише и есеје о општим и епохалним питањима поезије, тада младалачки амбициозно постављене и подржане лектиром из оновремене англосаксонске и француске књижевне мисли. То му омогућава брзу афирмацију у средини жедној квалитетних есејистичких гласова, али песнику Христићу уједно чини извесне тешкоће са којима се требало борити. Наиме, похвале Христићу есејисти, у првој деценији његовог ауторског присуства, биле су код неких критичара погодан увод у опрезно оспоравање или макар резерву према његовој поезији. Али, Христићева поезија учествује у променама доминантног поетичког модела српске поезије, тако да није случајно што је – тада веома провокативна и стога оспоравана – „Антологија српског песништва“ Миодрага Павловића (1964) завршавала баш песмом „Федру“, објављеном непосредно пре антологијског погледа на целокупну српску песничку традицију, почев од дванаестог века и Светога Саве – па до Јована Христића, поетички тек дефинисаног аутора.
ВАРВАРИ СУ ВАРВАРИ
После „Александријске школе“ Христић је привидно напустио поезију и окренуо се есејистици, посебно драми и позоришту, што је могло навести на закључак да су имали право тумачи који су истицали првенство његове есејистичке у односу на песничку вокацију. Помало неочекиван повратак Јована Христића у поезију после четврт века, збирком „Старе и нове песме“ (1988), нашао је далеко припремљенији терен за коначну валоризацију овога песника у припадајућем поетичком контексту, аутора још од раније сврстаног у врх српске књижевне и позоришне есејистике и уваженог као драмског писца. Повратак стиховима био је дефинитиван и суверен, оданде где је песнички застао у „Александријској школи“, али за две и по деценије пресабраним и сталоженим, животно осенченим искуством. У садејству песничког и есејистичког (програмског) рада читаве једне модернистичке генерације (у којој је и Христићев удео више него приметан) превладао је потпунији и уравнотеженији књижевни поредак, у савремености као и при погледу на прошлост. Сасвим према механизму описаном код Томаса Стернса Елиота, чију је мисао о песништву и песничкој традицији Христић, од својих књижевних почетака, свесрдно прихватио.
Пре него што се поезији вратио Јован Христић објављује теоријску књигу „Облици модерне књижевности“ (1968), интелектуално смелу, темељито дату и доследно вођену синтезу, с веома критички постављеном перспективом у односу на домете и даље путеве књижевне уметности. Он тада отворено поставља питање којег се многи умни савременици клоне, питање поузданог мерила вредности. „Верујем да је херојско доба модерне књижевности, у којем нас је сваки текст што би се појавио задивљавао пре свега својом новином, углавном прошло“ – речи су изнесене још у предговору „Облика модерне књижевности“: „У историји књижевности наступио је час када модерна књижевност – као и књижевност било ког другог раздобља – мора бити просуђивана и нешто озбиљнијим мерилима, и питање више није у томе колико се она разликује од књижевности коју називамо традиционалном или класичном, већ у томе колико је она у стању да заузме своје место у великом низу стилских раздобља који почиње са Антиком.“ Овако одлучно, проблем може поставити само отворени, недогматски ум уроњен у токове епохе којој припада, али који целину традиције упошљава за поузданије одмеравање докле смо стигли у нашем времену.
Нове песме у збирци „Старе и нове песме“, писане осамдесетих година, означавају померање тежишта са културе на домен интиме, са посредованих и слојевитих сазнања на непосредне осете и осећања, на реалност тренутака трансцендентне лепоте коју чулно откријемо – наспрам образаца лепоте оличених у класичним идеалима на које се испрва ослањао. Последњи стихови, објављени пред крај живота и постхумно, готово задобијају израз документарног сведочења о суморном и сумирајућем добу, када су сва велика веровања и све заблуде прошли и постали неважни, а значај добијају одблесци ефемерних, најличнијих реалија, дивних „општих места“ сопственог прохујалог живота. Оно што је некада чинило „живот начињен од ситница“ и остало неизбрисано у меморијском фонду што се празни, начас бива, у визији лирског субјекта, убедљиво претежнија стварност од оне што се догађа у старости, при виталном заласку, да би се напокон и то претворило у фикцију пред мрачним предосећањем скорог краја. И све то Христић нестилизовано, огољено бележи, и његови предсмртни стихови носе снагу документа, сведочанства, у изразу који по дубини мири опозитне класичне и авангардне тежње по заједничком моменту: довођењу поезије у круг битних егзистенцијалних аката, не остајући тек самодовољна делатност у језику. А сведочењу онога што јесте поезија одувек тежи, али ретко успева да се тој мети примакнe. Није био склон буци с краја века, али је ипак написао песничку реплику ироничном Кавафију да „варвари су варвари, и нису никакво решење“ у годинама када је врхунило безакоње над српским народом на Косову и Метохији у држави отуђеној, а у ратним годинама после распада такве државе записује следеће стихове: „Ствари се понављају у застрашујуће правилним размацима. / Мртви устају, убијају живе, покопана царства васкрсавају, / давне мржње нису заборављене: само су чекале свој час.“ („Три ратне песме“) Написао је укратко шта је имао – али је написао.
Духовно проистекао из свога века, подржан знањима много старијим, успео је Јован Христић да своју епоху надрасте. Остварио је и необичан песнички подвиг, успео да пише песме у присном дослуху са елементарним стварима света и чињеницама сопствених дана и година, истинито, јасно, а дубоко, окружен збрканим светом и површним или неразговетним идејама, све безнадежније откинутим од живота.