„Кобац” из домаћег јата

Нови авион намењен је обуци пилота али и за ударе по слабије брањеним циљевима на копну и мору

Фабрика „Утва” из Панчева приказала је јавности нови домаћи клипни авион „кобац”, заједнички производ компаније „Југоимпорт” СДПР, Војнотехничког института и „Утве”. На први поглед реч је о побољшаној верзији авиона „ласта”, већ 20 апарата извезено је у Ирак, док се 15 апарата, али са бољом електроником завршава за потребе Ваздухопловства и ПВО Србије. „Кобац” је само логичан след у серији тих авиона. Наиме, Ирачани су за своје потребе затражили да њихова „ласта” може да носи две бомбе од по 100 кг и контејнер са митраљезом од 7,62 мм, или од 12,7 мм, како би њихови пилоти могли да увежбају и гађање циљева на земљи, а не само летење.

„Кобац” треба да има још модернији кокпит, као и лакоизбацива седишта. Судећи по првим фотографијама „кобац” има продужени нос апарата и тиме агресивнију линију авиона, трокраку елису новог турбопроп мотора, који ће му и давати максималну брзину од 500 км на час. Крила авиона су нешто мања у односу на „ласту”, ремењаче су ојачане да би издржале већу брзину и већу носивост убојног терета. Повећан је и број подвесних тачака за бомбе и ракете, по фотографијама испод сваког крила биће по две линије за наоружање, док би на крајевима крила били додатни резервоари за гориво. Стајни трап је увлачећи и делује моћно, како и треба код школских авиона, апарат узлеће са бетонских и травнатих површина.

„Кобац” се уклапа у тренд појаве нових лаких турбопроп авиона за школско-борбене акције. Скоро све земље које имају авио-индустрију настоје данас да произведу такав тип авиона, Пољаци су недавно избацили на тржиште сличан авион. „Кобац” задовољава напредну школску обуку у летењу у свим метеоролошким условима, али може одлично да послужи и за дужа патролирања дуж границе, као и за ударе по слабије брањеним циљевима на копну и мору. Додатни резервоари за гориво на крајевима крила обезбеђују му летење од неколико сати, самим тиме и повећани акциони радијус, док подвесне тачке испод крила дају могућност ношења комбинованих система оружја: невођене ракете од 57 мм, бомбе од 100 кг можда на унутрашњим носачима испод крила и бомбе од по 250 кг.

Нови авион из фабрике „Утва” биће интересантан за земље које имају проблема са надгледањем дугих граница и које су на удару разних терористичких група и организација, а које немају пара за куповину авиона у категорији „пилатуса”, или „тукано-ембраера” који су не само прескупи у набавној цени, већ и по сату редовног одржавања. То најбоље знају неке суседне државе које већ имају авионе типа „пилатус”. Истина, „кобац” није у тој категорији турбопроп апарата, али неће много ни заостајати иза њих, посебно када се узме у обзир једначина цена–ефикасност. А то је у данашњим условима светске економске кризе све важнији фактор у војним авијацима већине држава. Ко су, дакле, могући купци новог српског авиона из фабрике „Утва”? Највероватније, Ирак, Алжир, Ангола, Уганда, Мијамар, можда чак и Авганистан. Не би ме много зачудило! Традиционално несврстане земље. На подручје Јужне Америке биће врло тешко пробити се новим авионом, јер ту су газде Бразилци, остаје нам Африка и неке земље Азије.

У сваком случају „кобац” је нови успех српске ваздухопловне индустрије, то ће бити технички и технолошки најсавршенији српски производ који може да повуче и цивилну индустрију напред. Не заборавимо да смо у освајању производње авиона „орао” пре више од 40 година први пут код нас увели машине са нумеричким управљањем, да смо освојили производњу плекси-стакла и технологију хемијског фрезовања метала. Важно је да ваздухопловна индустрија Србије није угашена, да се пројектују и раде нови авиони. Да извозимо и авионе, а не само малине…

Мирослав Лазански
Извор: Политика

3 коментара

  1. Ovo deluje kao dvokrilac, koji su Srbi prvi u istoriji koristili u balkanskom ratu. To je bio prvi bombarder u istoriji.A mozda je i ovaj dovoljan za Kosovo, videcemo.

  2. Kopija Laste ništa drugo osim što je prednji deo izmenjen jer je ugrađen turboelisni motor umesto šestocilindrično klipnog motora, dvokraka elisa je zamenjena šestokrakom, na krajevima krila dodati su tip tankovi za gorivo, a unutrašnjost kabine biće opremljena elektronsko digitalnom opremom. Od naoružanja će verovatno koristiti mitraljez kalibra 12,7 mm, mitraljez 7,9 mm smešteni u posebnim kontejnerima, sedmocevni lanseri nevođenih raketnih zrna, avio bombe FAB od 50 i 100 kg.
    Ovde se radi o prototipu 2 malo izmenjenom, a Kobac je izgrađen na osnovu Iračke verzije aviona koja je naoružana, a to što neko misli da se ovo sokoćalo može meriti sa Pilatusom, Tukanom, Teksanom posebno novom verzijom AT-6B poznat kao Teksan II avion za antigerilska dejstva grdno se vara još hedan predizborni marketinški trik za kampanju dug je put da letelica od prototipa postane serijska

  3. Ovo ne bi trebalo ni komentarisati. Pa mi nismo u stanju da napravimo ni biciklo a kamo li bilo kakav avion. List pečat smatram još jedinim svetionikom slobode koji nije cenzurisan od strane neprijatelje srbije, pa me čudi da je ustupio prostor ovo čudovištu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *