Разговарала Зорица Зец
Поводом годишњице од упокојења Његове светости патријарха српског господина Павла, 15. новембра 2009. године, објављујемо разговор са оцем Вукашиновићем, једним од приређивачем „Сабраних дела патријарха Павла“
Издавачки фонд „Архиепископије београдско-карловачке“ је, као што му име каже, издавачка кућа првопрестоне епископије наше Помесне цркве, која са благословом Његове светости патријарха српског господина Иринеја ради на духовном, моралном и интелектуалном просвећивању и крепљењу заинтересованог читалаштва. Посебан пројекат који се одвија под духовним патронатом патријарха Иринеја и трудом ове издавачке куће јесте издавање „Сабраних дела патријарха Павла“, као и низа пратећих књига и брошура, календара и подсетника, састављених на основу његовог писаног и усменог наслеђа.
Тим поводом, као и у сусрет годишњици од упокојења Његове светости патријарха српског господина Павла, објављујемо разговор са оцем Вукашиновићем, приређивачем поменутих „Сабраних дела“.
Шта је смисао сабирања и објављивања ових дела?
Смисао објављивања патријархових дела почива у томе да се његова вечно жива пастирска реч, реч задојена верношћу Јеванђељу, аутентична и чудотворна, пронесе и пренесе, како до оних који је никада нису чули – да би и њих надахнула и препородила, тако и до оних који су је слушали да их утврди у учењу и верности патријарховом путу и примеру.
Ко су, поред Вас, приређивачи изабраних интервјуа и тема којима се бавио патријарх Павле?
Најзначајнији су, без сваке сумње, епископ Давид Перовић и Градимир Станић, људи који су провели покрај патријарха Павла не дане и месеце, него године и деценије, и који га више него добро познају, и ако могу да кажем, а важно је то рећи, и воле и поштују. Њих је, уосталом, покојни патријарх и одредио као носиоце овог пројекта – приређивања његове писане и усмене заоставштине, а ја сам, по природи своје службе, као уредник Издавачког фонда на крају прикључен њима.
Да ли је тешко говорити и писати о патријарху Павлу?
Патријарх Павле, поступајући и говорећи у складу са својим најдубљим унутрашњим уверењима и поривима, ствара и пружа кристално јасне обрасце чисте јеванђелске јавне и одговорне друштвено-политичке речи, савршено ослобођене сваковрсне реалполитике.
Знајући колика је улога патријархове политичке трезвености, озбиљности, храбрости и поштења била у времену које је за нама, како док су се догађаји одвијали, тако и када се о њима просуђивало, и какво је поштовање, вољно или невољно, она изазивала, мишљења смо да ће у времену које долази објављене књиге још више добијати на значају.
Чиме сте се руководили у одабиру тема и интервјуа?
Ове књиге за разлику од патријарховог класичног богословског опуса – теолошких студија, есеја, одговора и беседа, пружају увид у још једну, веома важну димензију патријархове јавне речи и друштвеног делања, која на другим местима није тако јасно истакнута – у његову политичку и црквенополитичку активност, тачније службу Цркви и народу.
У једном наслову интервјуа, који је сачинио Милорад Вучелић, каже се да је разговор са патријархом Павлом, разговор са епохом…
У овим разговорима вођеним у тешко време политичких криза и ратова, у време у којем се распадала бивша Југославија млевена спољашњим притисцима и раскидана унутрашњим трвењима, у време у којем су на велике животне стварности и суштинске теме људског постојања умеле да падну и сенке лажи и лицемерја, скривених и нескривених интереса, одјекује, као глас вапијућег у пустињи, архипастирска реч патријарха Павла, реч пуна пророчке слободе и храбрости.
Како би упоредили време патријарха Павла и наше време?
У време када није било лако очувати високе идеале речи Божје, тачније речено – радикалну новину Новога Завета, по којој пред Богом више нема Јудејца, ни Јелина (Гал 3, 28), Свјатејши је непоколебљиво сведочио и опомињао да грех и врлина немају националне предзнаке и да не постоји ниједан циљ који би могао да оправда и озакони неправедна и безакона средства која су довела до њега – понављајући неуморно да је боље бити мртав човек, него живи нечовек.
Он при томе никада није сметнуо с ума, нити брисао из срца чињеницу да је духовни наследник и прејемник великих српских патријарха, попут Макарија Соколовића и Арсенија III Црнојевића, отац и родитељ свога народа, коме је са великом и неуморном љубављу и ревношћу служио. И ову здраву могућност усклађивања ова два, наизглед неускладива приступа, патријарх је црпео из јеванђелског извора који је следио, а и сам много пута благовестио – да и ово треба чинити и оно не остављати (Мт 23, 23).
Захваљујући томе, Свјатејши крманош је успео да у смутно време деценија које су за нама, брод Српске цркве проведе неокрњен крај разјапљених раља Сциле и Харибде, опречних политичких опредељења и мишљења, и различитих виђења будућности српског народа, које су прогутале неке друге, мање савесне и одговорне, мање отпорне на изазове и опсене овога света, припаднике нашег, и не само нашег народа.
У време када крв узаври и заслепи и најсуздржаније очи, трезвеноумни српски архипастир никада није губио из вида да је немогуће сазнати истину, уколико се не чује и друга страна. Будите кадри да сагледате целу истину, подсећао је он онда када је то у ушима појединаца скоро јеретички звучало. Никада му није досадило да понавља да се морају по сваку цену чувати једностраности и полуистина. Био је оличење интелектуалног поштења када је тврдио да је свака генерализација, пре свега, неморални гест! О свему томе убедљиво говоре његови интервјуи.
Oд првог интервјуа приликом избора за патријарха („Православље“, 1990), до последњег обраћања, патријарх Павле је говорио о једноме…
Од првог интервјуа који је дао „Православљу“ после избора за 44. поглавара Српске православне цркве, па све до његовог последњег обраћања јавности, кроз одговоре патријарха Павла, без обзира на то ко, како, када и зашто га је нешто питао, увек и у крајњој инстанци проговара Јеванђеље – реч истине, спасења (Еф 1, 13) и благодати Божје (Дап 20, 24), коју њен митроносни благовесник никада не пристаје да смести у људске и само људске – ма како се они могли назвати и у какве хаљине оденути – оквире. Зато његова реч са страница књиге покаткад одјекује попут оштрог слова из капернаумске синагоге, слова које је имало да издржи терет приговора једног дела његових савременика и сународника: Ово је тврда беседа. Ко је може слушати? (Јн 6, 60)
Свјатејши је непоколебљиво сведочио… о времену… у времену…
Овај велики молитвеник и литург, код кога су се на известан начин избрисале границе Библије, Литургије и свакодневице, у својим одговорима спонтано проговара, поред речи Светог писма и речима молитава које је сваког јутра приносио Троједином Богу због свега и за све.
Будуће генерације истраживача живота патријарха Павла и његовог времена моћи ће ове разговоре да користе као историјске изворе првога реда, како за његову биографију, тако и за црквене и политичке догађаје у којима је учествовао. Својом честитошћу и јеванђелском отвореношћу он о свему говори отворено и директно без увијања и тактичких преструктуирања исказа. Због тога је његово сведочење од посебног значаја.
Посебно су вредна сведочанства и запажања патријарха Павла о Косову и Метохији…
Као човек који је велики део свог живота и пастирске службе провео на том тлу и добро се упознао не само са историјом него и савременим духовним стањем на Косову и Метохији, он оставља драгоцена сведочанства о генези косовског проблема, о спољашњим и унутрашњим притисцима којима су Срби излагани током деценија, али и њиховој сопственој одговорности за стање у које су доведени. Патријарх нас све, а поготово оне који данас живе на Косову и Метохији храбри да треба устрајати у борби за своја елементарна људска права – на људски и хришћански начин. Поучен примерима из не тако давне прошлости, када су после вишевековног ропства Срби дочекали слободу на целој територији Јужне Србије, па и на Косову, он понавља старо српско-косовско предање о(п)станка у својој отаџбини у најтеже време.
Молитвеник и литург, патријарх Павле је постао неуморан у штићењу удовица и сирочади…
Наш боголики и богоподобни архипастир и архијереј и сам је постао неуморан у штићењу удовица и заштити сирочади (Intercessio, BAS). Овај његов социјални програм, харитативни план, који је, као и све друго уосталом, прво проповедао немим, а свегласним говором свога примера, па потом остављао о томе и писане, односно изговорене трагове и сведочанства пратимо и сагледавамо на страницама ових књига.
У трећој књизи „Жена у Православној цркви“ истичете у предговору о патријарху Павлу да је отац, учитељ, пастир свог словесног стада…
Патријарх Павле је умео да прати знаке времена и проблеме који се пред њега постављају отворених очију, благоразумно, без лажног стида и пијетистичког прећуткивања, црпећи своје одговоре, како из дубина библијског и отачког предања Цркве, тако и из свог облагодаћеног расуђивања.
Књига је саткана од његових одговора на питања везана за духовни и телесни живот жена која су му током седамдесетих и осамдесетих година прошлога века постављали свештеници, монаси и духовно пробуђени верници наше Цркве, његових беседа и интервјуа.
Предочени су одговори на бројна питања која муче савремене вернике…
У овој књизи патријарх пише о ношењу мараме на богослужењима, једнакости полова, контрацепцији, менструалном циклусу и учествовању у богослужењима, питању женског свештенства, ритуалној чистоти и нечистоти, браку, породици и полној љубави. Списак тема је дуг, а проблеми са којима се писац хвата у коштац нити су лаки, нити су једноставни.
Како би окарактерисали основне одлике пастирског богословља патријарха Павла?
Његови одговори представљају својеврстан образац, односно начин богословствовања који треба следити и усвајати. Неким читаоцима ће то звучати као тврда храна, неподесна за крхке зубе једног дела савременог хришћанства. Други део, сигурни смо, биће изненађен пастирском ширином и осећањем за разликовање вечног од пролазног и битног од небитног које на одређеним местима красе ову књигу. Управо то сапостојање акривијског и икономијског, традиционалног и модерног, истанчани пастирски нерв који сме и уме да каже оно што треба рећи и јесте основна одлика пастирског богословља блаженог спомена патријарха Павла.
_____________________
Уређивачки одбор „Сабраних дела“ патријарха Павла сачињавају: митрополит црногорско-приморски Амфилохије, епископ умировљени захумско-херцеговачки Атанасије, протојереј-ставрофор Владимир Вукашиновић, епископ крушевачки Давид, Градимир Станић.
_____________________
Из ризнице богословља патријарха Павла објављено је неколико књига.
Издавачки фонд је до сада објавио „Пост и Свето Причешће у Православној цркви“ (Београд, 2008. и 2009), „Смрт и вечни живот“ (2009), „Православље у савременом свету“ (2009), „Црква и уметност“ (2010).