21. новембар – СРБИЈА СЕ НАЛАЗИ У ПОЛИТИЧКОЈ, ЕКОНОМСКОЈ И МОРАЛНОЈ КРИЗИ

„ДСС излази пред грађане са својом државотворном политиком заштите националних интереса и економском политиком развоја земље, јер без развоја не можемо бранити националне интересе, нити омогућити грађанима пристојан живот у нормалној Србији“

„Демократска странка Србије јавно води своју политику, и сви знају наше ставове који се у потпуности заснивају на очувању државних и националних интереса. Рећи да ДСС својом политиком некога хушка јесте провидна и ружна бесмислица. Српском народу су на Косову угрожени животни интереси, и ми најодлучније заступамо став да држава Србија треба да ради у интересу својих грађана и држављана у покрајини, а не у интересу ЕУ и непостојеће државе Косово“. Овако Војислав Коштуница, председник Демократске странке Србије, одговара у интервјуу за „Актер“ на оптужбе да његова странка и још неке странке опозиције хушкају Србе са севера Косова да барикадама блокирају административне прелазе. Коштуница објашњава и зашто се ДСС залаже за отварање нових преговора Београда и Приштине под мандатом Савета безбедности УН, а не Европске уније.

Ваша странка у декларацији достављеној скупштини позвала је на прекид преговора са Приштином и враћање на почетак, као и на поништавање договореног. Мислите ли да је то изводљиво када су неки договори постигнути и када се и око тих договора тешко постизала сагласност?


Преговори су већ прекинути због једностраних акција нелегалне власти у Приштини од 25. јула, када су уз подршку Кфора и Еулекса насилно доведени албански цариници и полицајци на Јариње и Брњак. Демократска странка Србије предлаже да започну нови преговори под мандатом Савета безбедности, јер се Савет безбедности усвајањем обавезујуће Резолуције 1244 обавезао да ради на проналажењу решења за Косово уз поштовање територијалног интегритета Србије. Наш суштински интерес јесте да се под мандатом Савета безбедности, а не Европске уније, воде разговори о Косову, пошто у Савету безбедности имамо принципијелну подршку Русије да ниједно решење не може бити усвојено ако је на штету Србије. А када је реч о досадашњим договорима, то нису никакви договори, већ изнуђена решења под притиском Брисела. Европска унија заправо користи питање добијања статуса кандидата да од садашње власти извуче све што може на заокруживању државности Косова. Дакле, прави је тренутак да, пошто су преговори већ прекинути,  Србија затражи нове преговоре.

Зашто мислите да српски преговарачки тим није добронамеран ако и он понавља да неће признати независност Косова, а при том је притиснут од међународне заједнице?

И сами кажете да је власт притиснута од међународне заједнице, односно од западних сила. Кључно питање је како држава треба да одговори на притиске и уцене, а потпуно је небитно упуштати се у оцене да ли је преговарачки тим добронамеран. Брисел прети да неће дати кандидатуру ако власт не прихвати решења која су у корист стварања независне државе Косово. Када власт по ко зна који пут попусти и зато буде награђена кандидатуром, онда иде нови круг уцењивања за добијање датума преговора и томе нема краја.

Из владајуће коалиције провејавају оптужбе на рачун неких опозиционих странака да оне хушкају Србе са севера Косова на барикаде. Препознајете ли ДСС у тим оптужбама?

Демократска странка Србије јавно води своју политику и сви знају наше ставове који се у потпуности заснивају на очувању државних и националних интереса. Рећи да ДСС својом политиком некога хушка јесте провидна и ружна бесмислица. Српском народу су на Косову угрожени животни интереси, и ми најодлучније заступамо став да држава Србија треба да ради у интересу својих грађана и држављана у покрајини, а не у интересу ЕУ и непостојеће државе Косово.

Да ли је за вашу странку прихватљив најновији договор о заједничком управљању на административним линијама, као и заједничко патролирање пограничних служби са Косова из Србије и Еулекса, што, како се наводи, не обавезује Србију да призна Косово?

Модел интегрисаног управљања граничним прелазима примењује се између Албаније и Црне Горе, и Албаније и Македоније. То значи да је реч о класичним међудржавним границама и царинским прелазима, који су због ефикасности и економичности заједнички за две државе. Узимати овај модел за успостављање прелаза између Србије и њене покрајине, и довести албанске царинике и полицајце на ове прелазе, значи и више од признања независности Косова. Немају све државе које су се међусобно признале интегрисано управљање прелазима, пошто ово представља виши степен сарадње између држава.

Када би ваша странка освојила власт на предстојећим изборима, мислите ли да бисте били у стању да отерате Еулекс са Косова, за шта се залажете, будући да су ипак направљени неки државни споразуми?

Нова одговорна власт у Србији треба да покрене у Савету безбедности питање спровођења Резолуције 1244 и одговорност Еулекса за намерно и систематско кршење ове резолуције. Резолуција 1244 гарантује територијални интегритет Србије, а Еулекс све што ради, ради на успостављању државности Косова. Има довољно аргумената да се отвори питање Еулекса, без обзира што је садашња власт у име Србије пристала на Еулекс.

Почетком лета позвали сте на национално јединство за спас земље. Верујете ли да је то, заиста могуће у овако разједињеном српском националном корпусу, нарочито пред изборе када свако мисли да је он главни и најбољи?

Србија се налази у великој и дубокој политичкој, демографској, економској, социјалној и моралној кризи. Размере кризе озбиљно угрожавају саму државу и угрожавају српски народ. Како обезбедити обнову државе и привреде питање је од највећег значаја. Национално јединство могуће је направити само на заједничким начелима око којих се окупља Србија. Највећи проблем је у томе што се начела владајуће коалиције односе на нешто што је изван саме Србије, а то је ЕУ. Политика да ЕУ нема алтернативу је погубно опредељење ове власти.

Да ли је неки од лидера странака одговорио на тај ваш позив, и јесте ли ви некоме конкретно понудили тај предлог?

Пошто је очигледно да се суштински разликују политике које заступају странке у Србији, онда је разговор о националном јединству у овом тренутку ван дневног реда.

Тог националног јединства нема ни око Устава државе, јер на пету годишњицу његовог доношења само ваша и Српска радикална странка су се изјасниле против његове промене?

Против Устава су пре свега западне силе, које стоје иза пројекта прављења независне државе Косова, и наравно никако не треба потценити њихов утицај на формирање јавног мњења у Србији. Исто тако против Устава су заговорници да Војводина постане држава у држави, као и они који би уз тобожњу регионализацију да се Србија даље дезинтегрише. Има, с друге стране, и помодарства у жељама да се копирају нека страна уставна решења, ма колико она била туђа и непримењива у Србији. Ипак важне су чињенице да је Устав донет једногласно у Скупштини Србије и да је потврђен слободном вољом народа на референдуму. То говори о његовој снази и утемељености у истинским вредностима и државним и националним интересима.

У јавности, а и међу неким аналитичарима, преовладава мишљење да је ДСС изгубио гласаче због „тврде“ позиције о Косову, али и евроскептицизма, те да нисте успели да то капитализујете, већ сте гласаче препустили напредњацима. Да ли сада када је ЕУ у проблему осећате сатисфакцију или вас можда јавност није добро разумела?

Политика ДСС-а према Косову није тврда него државотворна, а према ЕУ је пре свега реалистична у смислу вођења рачуна о интересима Србије. Разумем да су грађани у једном тренутку поистоветили ЕУ са идејом о бољем и уређенијем животу. И заиста, најразвијеније државе ЕУ постигле су завидан стандард за своје грађане, али то не значи нити да ће Србија постићи сличан стандард ако се учлани у ЕУ, нити значи да ЕУ води добронамерну политику према Србији и опстанку њене територијалне целовитости. На ово смо указивали и када је већинско мишљење у Србији било другачије, и никада нисмо били спремни да жртвујемо своју политику и своја уверења зарад бољег рејтинга. Данас су уцене и притисци ЕУ према Србији постали очигледни, а и самој ЕУ не цветају руже. То сведочи да је ДСС био у праву. Још 2008. године јасно и гласно смо рекли да потписивање Споразума о стабилизацији и придруживању, са државама које су непосредно пре тога признале нелегалну државу Косово, значи пристајање на међународни уговор који обавезује Србију да успостави добросуседске односе са Косовом. С друге стране, садашња владајућа коалиција је хорски понављала како то није тачно и да су Косово и ЕУ одвојени процеси. Шта сада да се каже када Европска комисија испоставља рачун, и у свом последњем извештају изричито  саопштава да је „нормализација односа са Косовом и успостављање добросуседских односа услов да Србија добије статус кандидата“? Наравно да је ДСС био у праву, јер смо водили државотворну и национално одговорну политику.

Реците нам под каквим условима бисте ви преговарали о чланству у ЕУ, и јесте ли заиста за то да Србија макар и 2020. године постане чланица Уније?

Видимо да се због дубоке кризе која потреса ЕУ у најмоћнијим европским државама све више говори о стварању двеју врста савеза унутар Уније. Тако Србија са преосталим балканским државама не би добила пуноправни статус, већ би се на неки начин формирала једна другоразредна или чак трећеразредна група држава придружених ЕУ. То значи да се поставља питање да ли Србија заправо добија статус кандидата за ову другу европску лигу. Промишљена и разумна политика никада не би могла да се сведе на пут без алтернативе као што је садашња власт истакла да ЕУ нема алтернативу. Неће бити да ЕУ нема алтернативу, а посебно је неприхватљиво да ова нова, друга европска лига у коју хоће да нас угурају нема алтернативу. Време је да се Србија окрене себи и да сарађује са свим државама на равноправној основи, и да се стави тачка на сваку једнострану политику.

Ако ЕУ поставља јасне услове да би неку земљу примила у чланство, можда има логике у тврдњи Ангеле Меркел да не желе у својим редовима земљу са нерешеним проблемима на својим границама?

Уверен сам да председник Владе Немачке на најбољи начин брани интересе своје земље. И ми морамо на најбољи начин да бранимо интересе Србије, а не да подржавамо ставове који су у интересу других земаља.

Изборна кампања се увелико захуктава, у коју се и ДСС међу првима укључио плакатима да је „увек уз свој народ“. Да ли сте се за ове године избивања из власти добро припремили за изборе и какве резултате очекујете?

Највредније што ДСС има јесте наша непоткупљива политика која увек и под свим околностима Србију и српски народ ставља изнад свих интереса и свих калкулација. А посебно је важно што смо на делу показали ову политику. И не само када је реч о доношењу новог Устава, који се показао као чврста брана за све оне који би да распарчавају Србију, него подједнако и када се ради о развоју земље. И летимичан поглед на резултате влада које смо водили,показује да је Србија тада била у успону. Ево како то изгледа када претворимо у бројке: у периоду од 2005. до 2008. године реалне зараде порасле су 38 одсто.
Раст бруто друштвеног прихода 2007. године у Србији је био 7 посто, док је у 2010. био 1,9 одсто. Незапосленост у априлу 2008. године била је 13,3 одсто, а у априлу 2011. године скоро се удвостручила и износи 22,2 одсто. Када је реч о задуживању земље, подсетио бих да смо 2007. године вратили целокупни дуг ММФ-у, док данас Србија дугује ММФ-у скоро 2,5 милијарде евра, а укупни државни дуг достигао је скоро 15 милијарди евра или 44,4 одсто бруто друштвеног производа, што је горња граница задужености. Навешћу још неколико података који много говоре: уље је 2008. године коштало 79 динара, а данас кошта 130 динара. Хлеб је 2008. био 26 динара, док је данас 44 динара. Млеко је 2008. коштало 48 динара, данас 79 динара. Бензин је 2007. био 75 динара, а данас га плаћамо 125 динара. Сви ови подаци говоре о једној одговорној економској политици која је омогућила поступан и сигуран развој земље. Не могу се јефтином пропагандом омаловажити ови резултати, нити се може рећи да су само због светске кризе завладали оваква пустош и безнађе Србијом. Дакле, ДСС излази пред грађане са својом државотворном политиком заштите националних интереса и економском политиком развоја земље, јер без развоја не можемо бранити националне интересе, нити омогућити грађанима пристојан живот у нормалној Србији.

Према истраживањима јавног мњења, осигуран вам је прелазак цензуса. Може ли се и нешто више?

Грађани, а не анкете, одлучиће о даљој судбини земље. Ово ће бити веома важни избори, и ми ћемо понудити договор народу којим путем треба да иде Србија. Када народ на изборима одлучи и пресуди, ми ћемо његову реч поштовати.

За сада су „главни играчи“ на изборима СНС и ДС, на којој страни ће се наћи ДСС?

Демократска странка Србије има своју политику и наша начела су добро позната. Снажно ћемо се борити за очување садашњег Устава, за развој земље, за доследну примену војне неутралности, за Косово као саставни и неотуђиви део земље, за враћање Статута Војводине у уставни поредак, за сарадњу а не за потчињавање ЕУ, за очување Републике Српске, као и за заустављање даљег изумирања Србије. Ми ћемо дакле бити на страни својих начела, и грађани знају да ће то тако сигурно бити.

Напредњаци вас очекују на својој страни, а ви се, осим уздржаног одговора да ћете о коалицијама разговарати после избора, не изјашњавате хоћете ли се прикључити том корпусу?

Са свима можемо да разговарамо о начелима које сам поменуо.

Јесте ли прочитали програм СНС-а, и у којој мери је он компатибилан са ставовима ваше странке?

Програм СНС-а изражава политику коју та странка води. Постоје очигледно ствари око којих се слажемо и оне око којих имамо различито мишљење. Добро је да постоји спремност да се о свему разговара. Ту је на првом месту питање очувања Устава, однос према деловању ЕУ када је у питању Косово и Метохија, процена који је најбољи однос између Србије и ЕУ, да ли Србија треба да тежи учлањењу у ЕУ или је боље да имамо партнерски однос. Све то, као и друге важне теме, представља питања око којих је пожељан разговор између ДСС-а и СНС-а.

Познато је да је ваш економски тим сачинио предлог мера за опоравак српске привреде. На чему ће бити главни акценат?

Већ сам рекао да је развој земље један од најважнијих циљева, јер без развоја није могуће успешно бранити националне и државне интересе, нити је могуће обезбедити нормалан живот грађанима Србије. У фебруару ће ДСС представити нови економски програм под називом “Програм развоја Србије 2012–2017”, у којем ћемо поред планова за опоравак домаће привреде понудити одговоре на претње и изазове које за Србију доноси криза у еврозони. Урадили смо важан документ „Локални програми развоја за 21 град и општину у Србији“, а ускоро ћемо завршити и Програм за Војводину.

У време ваше владе дошло је до раслојавања Исламске заједнице Србије. Колико вам је прихватљиво ангажовање Турске у помирењу тих двеју заједница?

Није лако разумети какве непосредне везе и надлежности има Турска са верским заједницама у Србији. А још је теже разумети како је могуће да се садашња власт петља и договара са Турском како да се уреди верски живот у Србији.

С времена на време повежу вас са убиством премијера Ђинђића, а ви на то кажете да сте изложени политичком прогону. Да ли је тај „прогон“ заустављен, или у њега можете да убројите и најновије сведочење Чедомира Јовановића на суђењу поводом побуне ЈСО-а?

Када бих у овом разговору са вама рекао неколико похвалних речи на рачун учлањења Србије у НАТО, или показао макар и мали степен разумевања да би Косово можда и могло да буде независно, или када бих похвалио ЕУ што нам отима Косово и скида то бреме са наших леђа, уверен сам да би свака хајка против ДСС-а невидљивом руком била заустављена. То говори да је потпуно јасно о чему је реч.

Недавно су ухапшени руководиоци „Колубаре“ од којих су неки чланови ваше странке. Јесте ли се на органима странке бавили тиме и колико то може утицати на рејтинг ДСС-а?

Група пристрасних медија је јавним линчом већ донела неопозиву пресуду. Сада је ствар на суду и видећемо шта ће суд рећи и утврдити.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *