RTS Car je go

Piše Nataša Jovanović

Kakva je situacija u javnom servisu, kolike su plate direktorovih miljenika, na koji način se zaključuju milionski ugovori i zašto o tome niko ne izveštava

Posle godina gotovo hipnotizerskog ponavljanja slogana koji dopire sa malih ekrana, verovatno da ne postoji osoba u Srbiji kojoj ne odzvanja u ušima da RTS zadovoljava njegovo pravo da zna sve! O količini nepoznanica koje krije javni servis posvedočila je jedna neobična pošiljka prethodnih dana pristigla na adrese državnih institucija i 250 narodnih poslanika Skupštine Srbije. Više priloga, film pod naslovom „ISTINA O RTS“, kao i Studiju o stanju u RTS spremila je strukovna organizacija UTE – Ujedinjeni televizijski eksperti. Zanimljivo, studiju je naručilo više poslaničkih grupa iz Skupštine, ne manje zanimljiva je činjenica da autori nisu članovi ni jedne političke grupacije.
I dok frekvencija poslužuje, kako navode iz UTE, direktoru Tijaniću da sa nje grmi i poziva na oprez: drž’te lopove, jedini greh „prokaženih“ je taj što ne pristaju da ćute o tome da je „car“ u sve većim dugovima. Naime, smatraju oni, na ovaj način Tijanić prikriva činjenicu da je tokom šest proteklih godina RTS, pod njegovim „genijalnim“ rukovođenjem, zabeležio najlošije poslovanje u čitavoj svojoj istoriji, da bi na kraju 2008. dug iznosio čak 20 miliona evra, što predstavlja trećinu kapitala RTS.
Studija ukazuje da je stanje u Javnom RTV servisu Srbije loše, da je osnovno opredeljenje gledanost po svaku cenu, te da neukus koji vlada na programima RTS predstavlja direktan produkt „ ukusa“ generalnog direktora, o čemu najilustrativnije govori poster u njegovoj kancelariji, a sa sloganom „Kurčevito“. Uz to, kako stoji u analizi, a o čemu se malo ili nimalo zna, primanja i honorari odabranima na javnom servisu prevazilaze zarade poslanika, te predsednika Vlade i Republike i kreću se od 150 do 250 hiljada. Sa nešto manjim primanjima morali su da se zadovolje članovi UO koji su na osnovu desetak održanih sednica u 2007. godini mesečno dobijali oko 2.500 evra. Posebna plaćena grupa, navodi se, su oni koji nisu ni dolazili na posao, ali se nisu ni odrekli apanaže. Najveći gresi prozvanih su ti što ne ispunjavaju obaveze definisane Zakonom o radiodifuziji, te tako direktor godinama zaključuje ugovore milionskih vrednosti sa nezavisnim producentima i to dogovorom u „četiri oka“, a ne kako to Zakon izričito nalaže, putem tendera, odnosno konkursa. Primera radi, stoji u analizi, RTS za prava sportskih prenosa, kako sam Tijanić kaže, troši preko 10 miliona evra, a za obrazovno-naučni program ni jedan odsto od tog iznosa. U isto vreme za emisije „Verski magazin“ i „Verski kalendar“ koje priređuje član UO RTS, RTS izdvaja preko 300 hiljada evra godišnje, uprkos tržišnoj vrednosti koja je višestruko manja.
„Redakcija Obrazovno naučnog programa mogla bi te emisije sama lako pripremati, pošto su im novinari bez posla, ali neko očito ima dobre razloge zašto to ne čini. Ili Nenad Stefanović, koji je kao suvlasnik magazina „Vreme“ sa svojim partnerima „Film Vreme“ zaključivao ugovore velike vrednosti o produkciji informativnih emisija, koje su prirodno trebalo da proizvode novinari kojima rukovodi i koji se samim tim našao u sukobu interesa. Ili produkcija preskupih igranih programa koja se poverava drugima za velike pare, a u isto vreme zaposlenima uskraćuje pravo na rad ili ….“, navode iz UTE.
Kao odgovorne za ovakvo stanje u analizi su priložena imena svih odgovornih za ovakvo stanje i onih koji su aminovali sve nezakonitosti podignuta je krivična prijava Višem javnom tužilaštvu u Beogradu.

____________________________

Aleksandar Vlajković, predsednik UO UTE:

Medijski javni servis evropske Srbije, ako je suditi po podacima koje ste izneli u analizi, nalazi se pred sigurnim sunovratom. Kako objašnjavate činjenicu da je to za većinu ljudi nepoznanica? Razlog što o tome niko ne priča leži u činjenici da generalni direktor ima ‘leđa’ onih koji ga štite, a koji znaju šta su zauzvrat dobili, pa makar TV i propala. Otuda on i uspeva da obezbedi medijsku blokadu u svim većim glasilima, uspostavljajući nedozvoljenu medijsku povezanost, koja je svuda u normalnom svetu zabranjena. Tako smo se našli u medijskom mraku kakav nije postojao ni u najgorim prošlim vremenima. Primeri su brojni, a karakteristično je da se povukao čak i jedan ‘Kurir’ ili „NIN dok „Vreme“ ćuti, jer se reklamira u najudarnijim i najskupljim terminima RTS-a, pre i posle „Dnevnika 2“, a ko to plaća, ako uopšte plaća, niko ne zna.
Da biste preneli kakva su mišljenja o programu RTS-a pripremili ste i specijalnu TV emisiju. O čemu je reč?
Pripremili smo emisiju pod naslovom „Istina o RTS“i zamolili zaposlene na javnom servisu da je pogledaju. U njoj o programima RTS govore veoma kompetentni sagovornici. Istina o RTS je jedna i ona se ne može sakriti. Biće poznata kad tad.

____________________________

Predrag Zdravković, predsednik UTE

Za stanje na javnom servisu, UTE je podneo krivičnu prijavu protiv odgovornih. Za šta ste sve optužili odgovorne u RTS?
Krivičnu prijavu smo podneli Višem tužilaštvu u Beogradu, protiv najodgovornijih – direktora i njegovih najbližih saradnika. U njoj su samo one optužbe koje predstavljaju krivično delo. Međutim, nemerljiva je i šteta koja se meri novcem, a to su drastično obesmišljeni, napušteni ili uništeni i kadrovski devastirani programi, kao što su dečji, obrazovni, naučni i drugi programski sadržaji. RTS ne radi ono što zakon nalaže i zbog čega je stekao pravo na dirigovanu pretplatu, a u isto vreme svojim reklamama nelojalno konkuriše komercijalnim televizijama i uništava ih.

____________________________

Aleksandar Gajović, član Uprave i PR UTE

Kako komentarište da vam je na krivičnu prijavu odgovoreno prijavom?
Oni koji su činjenično okrivljeni reagovali su saopštenjem ‘Kabineta direktora’ u najudarnijem terminu RTS što je, takođe, nova zloupotreba programa radi ličnih interesa i zloupotreba pretplatničkog dinara zarad obračuna protiv onih koji žele da saopšte istinu o RTS. Uvredljivi i agresivni ton ‘Kabineta’ nije slučajan. To je smokvin list kojim se prikriva ružna istina o stanju Tijanićevog RTS. Očito im smeta što smo, recimo, objavili da je na ime reprezentacije RTS u 2007. godini za „iće i piće“ utrošena vrednost 50 automobila „fijat punto“, a 2008. godine čak 127 automobila, preračunato po promotivnoj ceni od šest hiljada evra.

Članovima Programskog odbora RTS predložili ste da ih upoznate sa vašim saznanjima. Kakva je bila reakcija?
Da, i podsetili smo ih i na zadatke Programskog odbora utvrđene Zakonom o radiodifuziji i dostavili Rezime gubitaka RTS od 2004. do 2009. Kako na osnovu Zakona moraju da brinu o interesu gledalaca i slušalaca u celini, to sledstveno znači da posao Programskog odbora nije da samo prate program, već oni treba da prate i kako se troši pretplatnički dinar. Znamo i za uverenje da i sami članovi UO imaju kritičko mišljenje o programima RTS, ali posle njihovog prvog sastanka na Dnevniku je preneto da je RTS ostvario značajan programski napredak.

____________________________

Zoran Petrović, , reditelj i dugogodišnji rukovodilac Centra za obuku kadrova RTS

U kom je segmentu krivične prijave koju ste podneli, RTS pronašao klevetu?
Uprkos tome što nijedan član UTE nije iznosio svoje lične stavove ‘kabinetska pretnja tužbom’ je očit pokušaj diskvalifikacije pojedinaca. U svom dosadašnjem istupanju u javnosti mi smo isključivo govorili o poslovnom kolapsu u koji je sadašnji menadžment doveo RTS, kao i da svojim programom RTS nije Javni servis. To su činjenice, i one ne mogu biti uvreda i kleveta.

3 коментара

  1. Avatar

    Beogradski karikaturista Predrag Koraksić- Koraks izjavio je danas u Prvom opštinskom sudu u Beogradu da svi simboli na karikaturi kojom je oslikana prednja korica publikacije “Slučaj službenika Aleksandra Tijanića”, simbolizuje njegovo vidjenje karijere direktora RTS-a Aleksandra Tijanića.

    Ideja da Tijanića na toj skici predstavi kao kameleona koji nosi različita stranačka obeležja, zastave i grbove raznih zemalja u potpunosti je bila njegova, objasnio je Koraksić – autor karikature, svedočeći u postupku u kom je Tijanić zatražio naknadu štete od izdavača pomenute publikacije.

    Na pitanje zašto je na karikaturi izostavljen simbol Demokratske stranke, što je na prethodnom sudjenju konstatovao Tijanić, Koraksić je kazao da se verovatno nije setio da ga oslika.

    “To je možda i bolje za njega, jer bi se onda videla sva njegova prevrtljivost”, objasnio je autor.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *